Die Verführerin Adele Spitzeder (2012)

1 stem

Duitsland / Oostenrijk

geregisseerd door Xaver Schwarzenberger
met Birgit Minichmayr, Sunnyi Melles en Alicia von Rittberg

Biografie van Adele Spitzeder, een Berlijnse actrice, oplichtster en speculant. Als Spitzeder (Minichmayr) in1865 in München aankomt, moet ze geld lenen om te overleven. Ze laat zich echter niet uit het veld slaan en gaat het bankwezen in. Ze verzint een piramide-constructie. Door leningen uit te betalen door andere leningen wordt ze een soort amateuristische bank, die vooralsnog financieel overleeft. Maar ze verspilt ook teveel geld in de kroeg en aan giften.

avatar van Darbie
Mooi gefilmd met oog voor de 19e eeuwse details. Het verhaal zelf, over de charmante actrice en oplichtster Adele Spitzeder, vond ik nogal saai en braafjes gebracht.
Met het voordeel van de twijfel 2,5 ster.

(In 1972 heeft Peer Raben, de huiscomponist van Fassbinder, ook al een televisiefilm gemaakt over deze vrouw. Enige relevante informatie hieromtrent heb ik niet kunnen vinden.)