Sinners' Disease (2011)

Alternatieve titel: Sasha - HIV in Rusland

Nederland
Documentaire
80 minuten / 56 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Jan Jaap Kuiper en Katja Sokolova
met Sasha Volgina, Nastya Volgina en Larissa Yakovlevna Golovneva

Een documentaire over Sasha Volgina, een 31-jarige Russische die hiv-positief én zwanger is. De iads-epidemie in Rusland is de snelst groeiende ter wereld. Meer dan één miljoen Russen zijn hiv-positief, de meeste van hen zijn jonger dan 35 jaar. Inmiddels zijn er niet genoeg hiv-remmers meer beschikbaar, de regering doet niets aan voorlichting en drugsgebruikers die hiv oplopen worden gecriminaliseerd. Sasha leidt een groep activisten die zich tegen deze situatie verzet. Filmmaker Jan Jaap Kuiper volgt haar in haar dagelijkse strijd om het bestaan.

Trailer (YouTube)

Uitzending op tv:
28 november; Nederland 2 - 23:00 uur (IKON)

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deprimerende docu.

Sasha Volgina, de Russische activiste die strijdt voor het recht op AIDS-remmers, verdient een standbeeld. Ondanks haar heavy drugsverleden, haar kettingroken tijdens de zwangerschap en al wat dies meer zij. Ze heeft HIV, iets waarover een Russische official schaamteloos meldt dat deze ziekte 'volgens de wetenschappers niet bestaat.'

De film heeft niet echt een kop en staart, maar biedt een momentopname uit het activistenleven van deze voorvechtster en haar medestanders. Op de hielen gezeten door de geheime dienst en een regering die de patiënten liever ziet sterven dan dat ze hen de reikende medicinale hand uitsteekt. Van deze documentaire wordt je vanzelf depressief.

De keiharde realiteit wordt gepresenteerd op rauwe wijze, via de handycam en middels verboden footage. Dat het Rusland van tegenwoordig nog steeds een achtergesteld land is bewijst dit document. Op schokkende wijze wordt het algehele gevoel over deze 'ziekte des zondaren' blootgelegd. Onvoorstelbaar.

Zeer goed.

Met dank aan Homescreen voor het recensie-exemplaar.