Consigna: Matar al Comandante en Jefe (1970)

Alternatieve titel: When Heroes Die

Spanje / Italië
Oorlog

geregisseerd door José Luis Merino
met Craig Hill, Manuel Zarzo en Piero Lulli

Een groep Amerikaanse commando's krijgt de opdracht toegewezen om de Duitse generaal Rommel te ontvoeren. Maar de soldaten worden gevangen genomen door de Duitsers, die besluiten om hun plan tegen hen te gebruiken. Ze vervangen de Amerikaanse soldaten door Duitse en met de hulp van een 'ontvoerde' imitator van Rommel, plannen ze om president Eisenhower te vermoorden.

Wie weet heeft hij echt bestaan : president Eisenhouwer ( sic )....ik ken hem niet, ben ook geen gschiedenis buff. Volgens mij was er wel een president Eisenhower in de fifties, maar de laatste wereldoorog speelde- dacht ik- zo begin jaren 40, dus dat kan hem niet zijn lijkt me.
Hoe dan ook, een van de vele WO2 actie prullen die dit continent en vooral het zuiden ervan in die tijd voortbracht, zij het een stuk minder dan westerns. De reden waarom is simpel : je vindt sneller een echt paard dan een echte tank, het is makkelijker om een stadje in Texas na te bouwen dat Stalingrad of Berlijn.
Regisseur van dienst is Merino die jullie vooral kennen van zijn horrorpulp, ook dit blijk weer een onvervalste z- film te zijn niet alleen dankzij het bijna non existente budget maar ook dankzij de absurde en gelukkig politiek incorrecte verhaallijn. Moreel ambigu, zo zou je het ook kunnen noemen.
De cast bestaat vrijwel geheel uit spaghetticoryfeeen, Hill de leider van de commando eenheid waar ook nog Sambrell en Bravo toe behoren, Zarzo als resistant Claude, Lulli als Rommel resp. pseudo Rommel resp. iets wat op het eind zal worden onthuld, en laten we ook Incontrera en Silva niet vergeten als resistantes.
Deze z- film tracteert ons op plenty absurde twists en vermommingsspelletjes, de plastische chirurgie alleen al. Ook nog wat- waarom niet- romance tussen Goed en Kwaad ( als je dan nog weet wat wat is) en vooral veel knullige actie met plastic bazooka's en papier maché tanks. Lachwekkend, maar dat weet je van tevoren en het verhoogt slechts de campvreugde, zullen we maar zeggen. Het meest hilarisch was misschien nog Lulli in zijn opblaasbootje.
Fidenco verzorgde de score als betrof het hier een soap, en misschien is het dat ook wel.
Is voor de trashbuffs te zien in meerdere VHS versies, is er ook een Hollandse ?