Leïla Née en France (1993)

Frankrijk

geregisseerd door Miguel Courtois
met Luna Sentz, Luc Thuillier en Chafia Boudraa

Leïla is een in Frankrijk geboren jonge vrouw met Algerijnse ouders. Ze is negentien, een prachtige meid en volledig geassimileerd. Ze gaat nog naar de middelbare school. Ze wordt verliefd op de jonge arts Manu bij wie ze intrekt. Hierover ontstaat een probleem met haar ouders, maar na een gesprek is alles is weer koek en ei. Ze wordt gevraagd om in de vakantie haar moeder naar Algerije te vergezellen. Ze gaat mee. Haar vader bepaalt vanuit Frankrijk dat ze moet blijven. Ze ontdekt dat ze niet meer terug kan, omdat men zonder dat ze het wist het Franse paspoort ongeldig heeft gemaakt. Het in Frankrijk geboren en getogen meisje wordt in één klap derdewereldburgeres.