Tropico de Cancer (2004)

Mexico
Documentaire

geregisseerd door Eugenio Polgovsky
met Maria Reyes, Gamaliel Reyes en Neftalí Salazar

Een verslag van de manier waarop een aantal families overleeft in de woestijn van San Luis Potosi in Mexico, gelegen op de kreeftskeerkring. Ze leven als in prehistorische tijden onder barre omstandigheden tussen de cactussen. Onder de brandende zon vangen ze met zelfgemaakte strikken en wapens vogels, knaagdieren, schildpadden en giftige slangen. Hun voornaamste zorg is de honger. Ze eten wat ze vangen en verkopen langs de snelweg hun producten aan rijke autobezitters, terwijl vrachtauto na vrachtauto langs dendert over Highway 57, de belangrijkste handelsweg van Mexico.