• 8.346.812 stemmen

Genre: Western / Horror

Alternatieve titel: Devil's Raiders

Geregisseerd door: J. Christian Ingvordsen

Met onder meer: Debbie Rochon, Billy Drago en Rick Washburn

IMDb beoordeling: 4,8 (99)

Plot Fort Doom

"Your past has plans for you."

Na afloop van de Amerikaanse Burgeroorlog zoekt een groep prostituees naar alternatieve huisvesting in Fort McMillian, dat in de volksmond Fort Doom genoemd wordt. De lokale bevolking raadt hen af naar het fort af te reizen vanwege een moordenaar die zich daar in de buurt zou ophouden. De groep slaat de wijze raad in de wind en ontdekt bij aankomst in het fort dat het bewoond is en dat andere mensen huizen rond het fort hebben gebouwd. Het duurt niet lang alvorens de groep erachter komt waarom het fort de naam Fort Doom heeft gekregen.

avatar van Shadowed

Shadowed

Compleet zielloos.

Het duurde serieus lang voordat ik deze film kon vinden. De poster gaf een goedkope, maar vermakelijke en doordenderende film prijs. Toen ik zag hoe weinig stemmen de film had begon ik al te twijfelen, maar de zoektocht ging verder. Pas bij het eindresultaat zag ik wat voor een grote fout ik eigenlijk wel niet begaan had.

Fort Doom is een toneelfilm. Acteurs worden in goedkope pakjes gehesen die de oude tijd moeten voorstellen, maar door het totale gebrek aan visie en fantasie van de regisseur weet dit nooit door te schemeren. In plaats van dat je als kijker denkt dat dit de oude tijd was, denk je dat dit een set was waarin alle acteurs verkleedpartijtje spelen met elkaar onder het genot van een zomers biertje.

Ik twijfel er niet aan dat er plezier was tijdens het filmen, de bloopers die tijdens de eindcredits over het scherm rollen liegen daar niet over, maar ik kan het talent er in ieder geval niet van aflezen. Het acteerwerk is erg houterig, het verloop van 't verhaal is volkomen onlogisch en sommige sequenties lijken er opeens te zijn om daarna als sneeuw onder de horizon te verdwijnen.

Ook zit deze film niet zonder zijn fouten. Hoofdpersonages hebben weleens de neiging om compleet van het scherm te verdwijnen, om later opeens weer te verschijnen. Verder waaien decoraties in de verte om en zien de decoraties die niet omver worden geblazen er simpelweg niet uit. Richting het einde verrast de film ons met een schietpartij, maar deze wordt dramatisch opgenomen.

Eigenlijk kan ik geen enkel element bekennen binnen deze film dat het goed doet, maar de film kiest wel voor een praktische aanpak qua horror en dat kan ik ontzettend waarderen. Dat betekent dat de wil er ergens nog wel was, en het projectje was waarschijnlijk erg gezellig om te maken, daar houden de complimenten voor de film weer op. Het slechtste dat er bestaat is het niet, maar alsnog mijlen ver verwijderd van de horrormiddelmaat.