Mein Kampf, C'était Écrit (2008)

1 stem

Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Antoine Vitkine

Alles wat Hitler bewerkstelligd heeft, stond reeds beschreven in zijn boek 'Mein Kampf', dat hij schreef in gevangenschap, na een mislukte putsch in 1923. Tussen 1925 en 1945 werden er in Duitsland alleen al twaalf miljoen exemplaren van verdeeld. Aan het woord komen onder andere mensen die elk op hun eigen manier de geschiedenis en uitwerking van het boek van dichtbij hebben meegemaakt. Een aantal Joden zag er destijds al aanleiding in om te vluchten uit Duitsland, maar het is maar de vraag hoeveel mensen het boek indertijd überhaupt gelezen hebben. Het werd immers onder andere gratis weggegeven aan pas getrouwde stellen.

avatar van narva77
Je was me net voor Meneer Bungel, ik had deze ook al in de pijplijn om toe te voegen gisteren.
Niet gekeken op TV helaas.

Meneer Bungel
Heb 'm dus wel gezien, en daarom ook meteen maar even toegevoegd.

''In september 2007 liet de Nederlandse minister van onderwijs, cultuur en wetenschappen, Ronald Plasterk weten dat wat hem betreft Hitlers boek vrij verkrijgbaar zou moeten zijn. Een krappe Kamermeerderheid (83 van de 150 zetels) bleek het niet met hem eens te zijn.'' Bron.

'Mein Kampf'is dus nog steeds verboden in Nederland. En zoals in de docu naar voren kwam, wordt het boek momenteel (2008 in ieder geval) het meest verkocht in landen als Egypte en Syrië...