Last Passenger (2013)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Thriller

geregisseerd door Omid Nooshin
met Dougray Scott, David Schofield en Iddo Goldberg

Het verhaal van Lewis Shaler (Dougray Scott), een overwerkte arts en toegewijde, alleenstaande vader op weg naar huis met zijn zoontje in de laatste trein vanuit Londen, waar hij een flirterige vreemdeling ontmoet. Het leven lijkt voor Lewis eindelijk weer even echt zin te hebben. Maar dan slaat het noodlot toe. De machinist lijkt plots verdwenen en de remmen zijn gesaboteerd. Een wraakzuchtige sociopaat heeft controle over de trein genomen en is vastbesloten deze te laten crashen en alle passagiers mee te nemen naar het graf...

avatar van witboek
viel mee, maar niet echt zooo goed camerawerk is wel goed

avatar van mcdaktari
Nou ik vond het anders best wel een aardige film. Het is in ieder geval geen saaie film en voor een saaie avond is het prima tijdverdrijf.

avatar van schumacher
Beter dan ik had verwacht. Topfilm is het niet maar de film kijkt lekker weg, de tijd ging goed vooruit. Het einde moet je zelf maar raden, laten we ervan uitgaan dat je het wel weet .

Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Mr. Chiel
Film nr. 4 over een trein die niet wil stoppen. Blijft een leuk gegeven al werd het in deze film maar niet spannend, ook ga je niet meeleven met de hoofdpersonen. En het eerste half uur gebeurt erg wel heel weinig. Aardig, maar niet...

Aangename rollercoaster film die inderdaad lekker weg kijkt, ook de acteer prestaties waren boven gemiddeld en voor het vrouwelijke schoon was er Kara Tointon een aangename verschijning. Verdiende zeven dus 3.5*

avatar van Shinobi
Redelijk thriller die ietwat langzaam op gang komt. Maar gelukkig wordt dit ruimschoots goedgemaakt met de introductie van de personages en lukt het zelfs nog enigszins om ze van karakterontwikkeling te voorzien. De film moet het met name van Dougray Scott en de lieftallige Kara Tointon hebben.

Eenmaal op stoom gekomen gaat de film gelukkig wel aardig los en er zaten best wel wat interessante actiescènes tussen. Het mindere is alleen dat je als kijker in het duister gelaten wordt over het motief van de dader en volgens mij komt hij zelfs geen enkele keer in beeld.

Al met al wel een redelijke thriller om de avond mee door te komen. Je moet alleen wel rekening houden met een lange aanloop en enkele plotgaten.

2,5 Sterren.

avatar van Spartaan1986
Speed light

Want ja echt veel gebeurde er niet in deze film. Het had allemaal wat explosiever,harder en vooral spannender gemogen. De film begint nog wel mysterieus en de spanning wordt opgebouwd maar eigenlijk blijft het daarbij. Een motief wordt nooit duidelijk en origineel is het ook al niet. De mooie hoofdrolspeelster en het mysterieuze sfeertje zorgen ervoor dat het wel makkelijk uit te zitten was. Maar een blijvende herinnering zal het niet achter laten.

avatar van ikkegoemikke
“Speed”, maar dan met een trein ergens in Engeland in de hoofdrol i.p.v. een stadsbus. Dat betekent dan dat er al één verrassingselement zeker en vast niet zal voorkomen, en dat is het plots uitwijken op een andere rijstrook of het inslaan van een andere weg. Deze trein legt zijn vooraf vastgelegde route af van punt A naar B. Geen mens die daar zal of kan ingrijpen. Het enigste dat er eventueel zou kunnen voorvallen is een onverwachts obstakel op de spoorbaan. Dat gebeurt dan ook exact éénmaal in "Last Passenger" waarbij de aanstormende trein zelfs niet eens dreigt te ontsporen. Met andere woorden, deze film is zo spannend als de elastiek van een langdurig gedragen onderbroek van één of andere grootmoeder. Slappe kost dus.

De trein waar Lewis en Max mee naar huis keren, wordt onverwacht gekaapt door een geschifte persoon met zelfmoordneigingen. Deze plots opduikende nieuwe bestuurder krijg je slechts in een flits te zien. Naar de aanleiding tot deze daad kan je slechts raden. Geen moment wordt dit uit de doeken gedaan. Een politieker die slecht gezind is misschien, of een vredesdemonstrant die een statement wil maken ? Geen flauw idee. Wat je als resultaat krijgt is een groepje van 6 personen die halsoverkop van het ene eind van de trein naar het andere eind hollen, op zoek naar een oplossing en een middel om de voortrazende trein tot stoppen te krijgen.
Als apotheose krijgen we dan een soort onvoorstelbaar ongeloofwaardig “Die Hard” einde waarbij Lewis een heldhaftig moment heeft waarbij hij op wonderbaarlijke manier ongeschonden blijft. Verder moet er natuurlijk niet teveel verklapt worden, anders blijft er totaal niets over van deze doorsnee lichte actie thriller.

Is er dan echt niks positiefs te vertellen over deze hapklare film ? Natuurlijk ! In de eerste plaats is het een redelijk korte film van om en bij de 97 minuten. Dus een avondvullertje voor als er niks op de buis is. En verder is de interactie tussen de zes overblijvende passagiers op een degelijke manier uitgewerkt en boeiend om de verschillende karakters in de loop van de film te leren kennen. Chirurg Lewis Shaler (Dougray Scott )is samen met zijn zoontje Max (Joshua Kaynama) onderweg naar huis met de nachttrein. Hij is een alleenstaande vader en krijgt onderweg een telefoontje dat hij zich snel moet reppen naar het hospitaal om een verkeersslachtoffer te opereren. Max stoot per ongeluk tegen Sarah Barwell (Kara Tointon) zodanig dat deze lieftallige dame haar koffie over zich morst. Dat is dan het begin van een ontluikende romance tussen Sarah en Lewis. Dat Kara Tointon een bevallige charmante verschijning is met de meest innemende glimlach ooit, is het minste wat je kan zeggen. Ze heeft zo'n uitstraling waar de meeste mannen direct voor vallen. Met andere woorden : 't is een lekker ding, die Kara. Vervolgens leren we de redelijk arrogante Jan Klimowski (Iddo Goldberg) kennen die nogal verdacht overkomt, de gedistingeerde Peter Carmichael (David Schofield) die de hele tijd belerend erbij loopt en Elaine Middleton (Lindsey Duncan) die een soort gelaten indruk geeft en alleen verwonderd zou opkijken over het hele gebeuren als ze een steek zou laten vallen bij haar breiwerk. Met dit gezelschap moeten we het stellen tot er een einde komt aan deze dolle rit.

“Last Passenger” doet een poging om een spannende actiefilm voor te stellen maar slaagt hier jammerlijk genoeg niet in. Uiteindelijk is het alleen maar een abnormale treinrit met een groep personen die noodgedwongen met elkaar opgescheept zitten en gaandeweg elkaar beter leren kennen. Kwestie van de tijd te doden tijdens een treinrit ...

avatar van missl
Niet spannend, eigenlijk best saai deze film over een trein die niet stopt.

'Vol verwachting klopt ons hart'..ná het zien van de trailer. Had ik het maar bij de trailer gelaten. Als je de flitsende trailer ziet, denk je van 'wow, spannend '...Maar echt, wat kan je weer belazerd worden als kijker, want de film zelf valt zwaar en zwaar tegen!..In het begin lijkt 't nog wat; een leuke dame wandelt de coupé in en nestelt zich naast een alleenstaande vader (beetje á la de film The Tourist ontmoeting tussen Angelina Jolie en Johny Depp, welke wél aan te raden is). Maar vervolgens komt de film nada op gang, lange nietszeggende scenes stapelen zich op en er gebeurt 't 1e half uur helemaal nikszeggends..
Vervolgens ontspint zich ''een verhaal'' welke gerust meegeschoten kan worden met de nieuwste raketlancering van Kim Jung Un: onsamenhangend en langdradig onduidelijk...
Dan hoop je nog , dat het eind alles goedmaakt en ook daar, beste moviemeter lezer, moet ik u teleurstellen. Het hoe en waarom, en met name 'who done it' komt er niet uit en de aftiteling is er , voordat je er erg in hebt waarbij je denkt;''was dit 't nou?!'..... Een film van 1,5 uur, welke in 8 minuten ook had volstaan....Mee eens of niet? laat je bericht maar achter

avatar van weerwolf79
Begin was wel aardig, maar naarmate de film vorderde werd het slechter en slechter en steeds onzinniger. Dingen die werkelijk waar nergens opslaan, slechte scenes en matig acteerwerk. Ik kom niet hoger dan een 3.