La Fin du Monde (1931)

Alternatieve titel: End of the World

Frankrijk
Sciencefiction
105 minuten / 54 minuten (USA)

geregisseerd door Abel Gance
met Abel Gance, Colette Darfeuil en Sylvie Gance

Jean Novalic heeft zichzelf uitgeroepen tot een soort profeet die de aarde van de verdoemenis wil redden. Zijn broer Martial is astronoom, een nuchtere man die zich aan de feiten houdt. Martial ziet dat een komeet op de aarde afkoerst en berekent dat hij binnen tien dagen tegen onze planeet zal opbotsen en verwacht dat de aarde uiteen zal spatten.

avatar van Poisonthewell
Gance' eerste geluidsfilm en de directe opvolger van zijn meesterwerk Napoleon. Moeilijk te beoordelen, aangezien de studio Gance de film uit handen nam en zijn beoogde 3 1/2 uur terugdraaide naar een speelduur van anderhalf uur (lengte van de gerestaureerde print). De film lijdt behoorlijk onder de noodzakelijke bewegingsrestricties die de knullige vroege geluidstechniek aan producties uit deze tijd oplegde. Ook de acteurs leven met hun overdreven expressieve vertolkingen (Gance zelf voorop) nog duidelijk in het tijdperk van de stomme film. Maar amusant is het allemaal wel, spectaculair zelfs naar het einde toe, en als een van Frankrijks eerste grootschalige geluidsfilms is La Fin du Monde vanuit filmhistorisch oogpunt natuurlijk erg interessant.