La Bella Mugnaia (1955)

Alternatieve titel: The Miller's Beautiful Wife

Italië

geregisseerd door Mario Camerini
met Vittorio De Sica, Sophia Loren en Marcello Mastroianni

Don Teofilo is in 1680 de gouverneur van Napels die zijn zinnen heeft gezet op de verscheidene mooie vrouwen van de boeren in zijn gebied. De welgevormde Carmela, echtgenote van de molenaar Luca, heeft in het bijzonder zijn aandacht. Luca op zijn beurt, laat dit niet zomaar over zijn kant gaat en probeert zijn eer hoog te houden door de vrouw van Don Teofilio zelf te verleiden.

Wat zie ik, voegen jullie nu al films met Loren, Mastroianni en De Sica toe?
Enfin, gekende klassieker die trouwens een remake in kleur is van il cappello a tre punte van De Filippo, op zijn beurt een bewerking van el sombrero a tres picos van Alarcon- u waarschijnlijk het best bekend in de muzikale uitvoering van De Falla.
Verhaaltje stelt natuurlijk geen hol voor maar wat geeft het als je kunt genieten van de schoonheid van Sophia en de capriolen van molenaar Mastroianni en gouverneur De Sica. Het soort film dat ze tegenwoordig niet meer maken kortom.
Bijrollen voor oa Stoppa als lakei en Samson als gouverneursvrouw.