Anhey Gorhey Da Daan (2011)

Alternatieve titels: Alms for a Blind Horse | Alms for the Blind Horse

India

geregisseerd door Gurvinder Singh
met Mal Singh, Samuel John en Serbjeet Kaur

Op een mistige winterochtend wordt een gezin wakker door de sloop van een huis aan de rand van hun dorp. De bejaarde vader voegt zich bij de gemeenschap door een deemoedige eis voor rechtvaardigheid van de landheer. Op dezelfde dag neemt zijn zoon Melu, een riksja-chauffeur in de stad, deel aan een staking van zijn vereniging. Melu voelt zich gekwests en vervreemd en samen met zijn vrienden debatteert hij die nacht over de zin van hun bestaan. Als Melu door de straten van de stad fietst, voelt hij zich verloren en vraagt hij zich af waar naar toe. In het dorp voelt zijn moeder zich vernederd door de behandeling van de landeigenaars op wiens gebieden zij werkt. In de nacht worden geweerschoten gelost en er ontstaat een spanning boven het dorp.

avatar van beavis
Indiase arthouse op zijn best. Dit is de laatste film waar Mani Kaul nog aan mee heeft gewerkt en zijn hand is duidelijk aanwezig. Vooral in enkele directe visuele referenties naar zijn debuutfilm Uski Roti (1970)

Het verhaal is opzettelijk wat obscuur, en wellicht mis ik daarnaast nog enkele specifieke culturele referenties, maar toch werkt het sterk. Het laat net genoeg los. Daarbij zijn ook de beelden prachtig en het ritme van de editing erg fijn. De muziek maakt het tenslotte helemaal af. Hiervoor is een opvallende jonge Amerikaanse componiste ingezet, Catherine Lamb, die kennis had gemaakt met Kaul bij haar verkenning van Indiase muziek/tonen. Ze maakt zeer subtiele, minimalistische en sfeervolle muziek die ergens tussen klassiek en ambient in zit (denk ik )

Enorm veel sfeer dus...had dit nog veel liever op een groot doek in een donkere zaal gezien...
De film deed het uitstekend op festivals en won wat kleine prijzen. En met zijn nieuwe film is de regisseur nu geselecteerd voor het aankomende Cannes festival. In de gaten houden!

Malick
We hebben dit debuut dus met ze allen toendertijd gemist op het IFFR?! In ieder geval maak je me heel nieuwsgierig. Enig idee of er een DVD is?

avatar van beavis
ik wel, al heb ik hem denk ik expres overgeslagen doordat het woordje contemplatief in de beschrijving werd gebruikt maar kan me niet voorstellen dat de screenings 0 bezoekers hebben gehad.

Heb de DVD zelf niet, maar die is er wel:
Amazon.com: Anhey Ghorhey Da Daan Punjabi DVD (Indian/Cinema/Film/2011/National Award Winning Film): Kulwinder Kaur, Gurvindar Singh, NFDC: Movies & TV