...E Vennero in Quattro per Uccidere Sartana! (1969)

Alternatieve titel: Four Came to Kill Sartana

Italië
Western

geregisseerd door Demofilo Fidani
met Jeff Cameron, Franco Ricci en Celso Faria

In een klein plaatsje is een nieuwe burgemeester gekozen. Hierna vinden er een aantal raadselachtige ontvoeringen plaats die de nieuwe burgemeester onder druk zetten. Deze huurt vervolgens de hulp in van Sartana. Deze probeert de identiteit van de crimineel te achterhalen, terwijl deze op zijn beurt vier huurmoordenaars heeft ingehuurd om Sartana te vermoorden.

Er bestaan er aardig wat van : spaghetti's van Fidani...lange tijd slecht aangeschreven en beschouwd als een soort Ed Wood van de spaghetti, later ironisch opgewaardeerd door sommigen als bron van campvreugde.
Dit is weer 1 van zijn typische, kant noch wal rakende z-films, ter plekke en zonder budget in mekaar geknutseld in de spaghettistudio in Toscane en de Abruzzen, al moet dit zich weer eens allemaal aan de Mexicaanse grens en omgeving afspelen. Opvallendste naam in de crew : Luciano Tovoli als fotograaf, idd. de man die suspiria en tenebre schoot. Kun je dat zien ? Nee natuurlijk niet, al valt het wel op dat de typische spaghetti zooms en close ups hier zijn vervangen goeddeels door wat genrenonconforme langzame pans.
De cast bestaat vrijwel uitsluitend uit ongekend z- spul, Cameron is nog de gekendste maar niet meteen wat je noemt een superster.
Ook ietwat uitzonderlijk krijgen we een raadspelletje voorgeschoteld : wie is toch de geheimzinnige "mormoon " die ons en zijn henchmen vanachter een...schilderij/ vrouwenportret met daarin 2 gaatjes geboord in de plaats van de ogen toespreekt ? Waarschijnlijk heeft u het meteen geraden, al is dit spelletje dermate stupide dat het je waarschijnlijk niet interesseert. Een nogal vreemde mormoon trouwens : een harem heeft hij niet, wel een grudge tegen Sartana. Waarom ? Dat zullen we nooit weten. Grappig overigens de manier waarop hij van de rug af is gefilmd, deed af en toe wat aan de Vermeer van Delft van Dali denken.
De held heet weliswaar Sartana maar heeft natuurlijk geen hol met de figuur van Garko te maken, gadgets of wisecracks hoeft u verder niet te verwachten. Wel de nodige shoot outs die weinig spectaculair zijn, al was de laatste nog ok. Wazig geinspireerd door the magnificent 7 moet Sartana het op het eind opnemen tegen 4 pittoreske vrijbuiters : een worstelaar n.b., een Mexicaanse messentrekker, een sadistische zweep fetishist en een gunslinger. De eerste 3 zijn totale clowns, welke van de 4 de laatste tegenstander van Sartana zal zijn in de final showdown lijkt me duidelijk.
Bizar tenslotte : deze film bevat waarschijnlijk een record footage- althans naar verhouding tot de speelduur- beelden van zinloos rondgalopperende cowboys, ik geloof ook steeds dezelfde. Anders was de speelduur misschien 70 minuten geweest !
Uitgebracht op DVD in It, u hoeft er niet achter aan.