Alois Nebel (2011)

Tsjechi√ę / Duitsland
Drama / Animatie

geregisseerd door Tomás Lunák
met de stemmen van Miroslav Krobot, Marie Ludvíková en Karel Roden

Alois Nebel werkt in klein treinstation in Bílý Potok, een afgelegen dorp op de grens tussen Tsjechië en Polen. Hij leeft een teruggetrokken bestaan en houdt meer van schema’s met de dienstregeling dan van mensen. Wanneer de mist opkomt begint hij te hallucineren en ziet hij treinen die honderden jaren geleden voorbijreden. Nachtmerries over treinen vol spoken en geesten uit het donkere verleden van Centraal-Europa. Hij belandt in een gesticht en maakt daar kennis met The Mute, een mysterieuze man die op zoek is naar iemand.

avatar van beavis
te zien op HAFF!

avatar van Dopke
Sobere film die qua animatiestijl in het verlengde ligt van Waltz with Bashir, maar heeft door de setting en het zwart/wit gebruik een sterke filmnoir feeling. Er hangt een naargeestig, leeg, afstandelijk sfeertje, wat versterkt wordt door de Oost-Europese locatie en personages. Mijn grootste probleem met de film is dat het personage Alois Nebel mij totaal niet kon boeien. Ik vond hem te afstandelijk, stil, simpel, nietszeggend en oninteressant. The Mute is daarentegen intrigerend maar krijgt relatief wat minder ruimte en blijft meer op de achtergrond. Maar al met al beviel deze film me goed, het overheersend sombere gevoel zal me het meest bijblijven.