Fenster zum Sommer (2011)

Alternatieve titel: Summer Window

Duitsland / Finland

geregisseerd door Hendrik Handloegten
met Nina Hoss, Fritzi Haberlandt en Mark Waschke

Een zomer in Finland. Juliane brengt een eerste gezamenlijke vakantie door met haar nieuwe vriend. En dan wordt ze plotseling wakker in een ondergesneeuwd Berlijn. Slechts langzaam komt zij tot het besef dat zij door het lot één maand teruggeplaatst is in de tijd. In een alledaags leven zonder veel hoop. Was de zomer een droom of creëert Juliane het schijnbaar onmogelijke? Misschien gebeurt dit om de man te ontmoeten die zij liefheeft, maar die nog niets van haar weet. Nu kan ze haar toekomst in eigen handen nemen...

Het reizen in de tijd (tussen verleden en toekomst) is niet bijster origineel. Een fantasierijk, vreemd aandoend, ambivalent, vaag, onbegrijpelijk en oppervlakkig relatiedrama rond de eeuwenoude en afgezaagde vraag of liefde toeval of noodlot is. De film moet het enkel hebben van een syterk spelende cast. De beelden van de Finse zomer en het ondergesneeuwde Berlijn zijn rijk aan contrast.