Relative Values (2000)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Eric Styles
met Julie Andrews, Edward Atterton en William Baldwin

Felicity Marshwood is het aristocratische hoofd van een rijke upper class familie. Haar oudste zoon Nigel veroorzaakt veel beroering in de familie wanneer hij zijn verloving met Miranda, een Hollywoodster, aankondigt. De onrust wordt nog groter wanneer blijkt dat Miranda de zus is van de werkster. Wanneer ook ene Don ten tonele verschijnt om naar de hand van Miranda, zijn ex, te dingen is de chaos compleet. Ondertussen heeft de pers lucht gekregen van de de komst van de beroemde filmsterren en drommen de fans samen voor de hekken van het landgoed.

gimli f
Ik vroeg me al af hoe het komt dat er in zo'n onbekend Brits filmpje zoveel bekende acteurs zitten. Nu weet ik waarom: doordat het een allerinteressantst en goed gemaakt filmpje is!
Ik geef het bijna een 4- nu nog 3,5.

Dit sprankeld echt aan alle kanten. Het is een bewerking van een satirisch theaterstuk, en dat is te zien aan alles. Het acteerspel bevalt prima, en is prima satirisch (want: soms wat te).
Het verhaal bevalt eveneens prima, en je mag echt gaan zoeken naar al die bekende gezichten (ik kwam heel wat bekende gezichten tegen, ook van b.v. Britse detectiveseries): Julie Andrews, William Baldwin, Jeanne Tripplehorn...
Sophie Thompson's gezicht kwam me bekend voor, en nu weet ik waarom: Four weddings and a funeral.
En verder: Stephen Fry (Discovery of heaven!) met geweldig spel. Ik begin hem echt een goed klassiek acteur te vinden.

Dit beviel mij dus prima, en ik ga zeker aanstaande donderdag weer kijken naar een satirisch Brits filpmje: Cold Confort Farm. Dat schijnt zelfs nog een stuk beter te zijn. En weer met Stephen Fry- en met Kate Beckinsale, en...Ian McKellen!

Voor al wie houdt van theater, theaterbewerkingen of b.v. de films van Branagh en Thompson: probeer deze twee filmpjes maar eens uit- je wordt niet teleurgesteld.
Ondertussen weet ik dat goed in de tv-gidsen kijken, op zoek naar "kleinere" filmpjes, echt loont!

Een echte goede film, vreemd dat ie niet bekent is bij een groter publiek, 4,5*!

super film, met veel humor. Acteerprestaties geweldig en wat is er leuker dan Julie Andrews en Colin Firth in een film samen te zien? Ik vond het ook leuk dat Colin eens een rol speelde die niet zo voorspelbaar is als de meeste rollen die hij speelt.

was laatst in de aanbieding en dacht te gok te wagen..

FANTASTISCH!! echt een hele leuke film, en niet zo standaard.. er blijven dingen die je kan voorspellen maar dat valt erg mee in de film!! aanrader.. en de film mag idd wel wat bekender worden.. met al die goede acteurs!

avatar van LeenLief
Een niet doorsnee verhaal met mooi uitgewerkte karakters, zoals de altijd aanwezige en commentaar gevende neef Peter Ingleton (super gespeeld door Colin Firth) en de rots in de branding butler Frederick Crestwell (Stephen Fry is helemaal in zijn element)! En Julie Andrews doet het natuurlijk ook niet slecht als bezorgde en tegelijk bemoeiende (schoon)moeder / hoofd van het gezin!

De geweldige humor doorspekt de hele film: Peter die zegt dat Felicity (moeder) maar met Crestwell (butler) moet trouwen (dat maakt het stukken eenvoudiger), de aanbidding van Alice (hulpje) en de padvinders, het nichterige gedoe van Peter (neef), Crestwell (butler) die Don (ex-vriend) binnenlaat en subtiel voorziet van advies!

De film is gebaseerd op het theaterstuk van Noel Coward en de muziek geschreven door John Debney ondersteund de film goed!

Als grote fan van Julie Andrews mocht deze film niet in mijn collectie ontbreken! Maar het is sowieso een super cast die geweldige geraffineerde acteerprestaties neerzetten in deze film (Stephen Fry, Julie Andrews én Colin Firth in 1 film!!!)! Heb de film ondertussen al 3x gekeken! Gewoon een heerlijke film: 4,5 sterren!