The Seven-per-Cent Solution (1976)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Mystery

geregisseerd door Herbert Ross
met Alan Arkin, Vanessa Redgrave en Robert Duvall

Sherlock Holmes gaat op reis naar Wenen, waar hij Sigmund Freud ontmoet. Freud probeert Holmes zijn onderbewustzijn te onderzoeken, terwijl Holmes zich stort op het mysterie rondom de kidnapping van Lola Deveraux.

avatar van Mischa
Leuke, zij het wat gedateerde film. Arkin speelt erg goed, maar met name Nicol Williamson als Sherlock is magistraal. Duvall vond ik daarentegen niet op zijn plek. Dat heeft deels te maken met zijn pogingen om Brits te spreken, maar het probleem is vooral dat zijn rol hem niet past: hij heeft gewoon teveel lichaamskracht en energie om bedaarde Watson te spelen. Tpyisch geval van miscasting, want aan de kwaliteiten van de acteur zelf ligt het iig niet.

avatar van Filmkriebel
Elementary my dear Freud...

Bijzonder Sherlock Holmes verhaal maar niet van de hand van Arthur Conan Doyle. Dit is gebaseerd op een boek uit 1972 van Nicholas Meyer. Holmes wordt hier voor zijn drugsverslaving in Oostenrijk verzorgd door Freud, en een groot deel van de film wordt daaraan gewijd. De weg naar de genezing verloopt voor Holmes ook via wat onderzoekswerk naar de verdwijning van een rijke dame. Er zijn tal van gebreken : de Amerikaan Duvall als Watson, de veel te lange aanloop, een te simpel en weinig uitgekiend detectiveplot. Deze film is gelijktijdig ook één die heel veel vertelt over de mens achter de legende (de oorzaak van zijn verslaving!). Voor een film uit 1976 ziet het er flink ouderwets en klassiek uit... Williamson als Holmes is okee; ik vond Murder by Decree met Plummer persoonlijk net iets beter.