Der Mann im Schwarzen Mantel (1994)

Duitsland

geregisseerd door Horst Königstein
met Wolf-Dietrich Sprenger, Guntram Brattia en G. Asperger

Een film over het recente Duitse verleden aan de hand van de biografie van de intelligente leraar Manfred Ibrahim Boehme (Wolf-Dietrich Sprenger), een held uit de hippie-dagen en de Praagse Lente. Toen de alternatieve cultuur (de dichter Reiner Kunze, de schrijver Jürgen Fuchs, en de band Media Nox) onderdrukt werd door o.a. de inval in Tsjecho-Slowakije en verbanningen o.a. van Rolf Biermann of het 'vertrek' van Manfred Krug schering en inslag waren, was alle hoop op hem - toen pas 24 jaar oud - gevestigd. Ook na de val van de Muur van Berlijn als kandidaat voor de SPD in de nieuwe bondsstaten. De verkiezingen werden echter door de SPD verloren en toen bleek (inmiddels 22 jaar later) uit Stasi-dossiers, dat hij een dubbele rol gespeeld had: die van toegewijde biechtvader van zijn medemens in nood en die van verrader.