Dicke Freunde (1995)

Duitsland

geregisseerd door Horst Königstein
met Josef Bierbichler, Horst Krause en Ludwig Boettger

In 1983 verleende de West-Duitse politicus Franz-Jozef Strauss (Josef Bierbichler) een miljardenkrediet aan het door hem zo gehate DDR-regime. De regelneef op de achtergrond was Alexander Schalck-Golodkowski (Horst Krause), tegelijkertijd onderdeel van het DDR-staatsapparaat, èn een goede vriend van Strauss. In 1989 dook hij met behulp van de West-Duitse geheime dienst onder, en na een aantal moeilijke onderzoeken startte er in 1995 een rechtszaak tegen hem. Het is echter de vraag of er ooit iets onrechtmatigs bewezen kan worden.