Code 37 (2011)

België
Drama / Misdaad

geregisseerd door Jakob Verbruggen
met Veerle Baetens, Michael Pas en Maaike Neuville

Een bekende schrijver wordt aangerand in een sex-cinema. Hij had er een afspraakje met Roos, een jonge studente die bijklust als prostituee. Al snel wordt duidelijk dat er wel meer studentes actief zijn in de prostitutie. Voldoende reden voor Hannah en haar team om undercover te gaan in club Sin City, een vrijhaven voor iedereen die het daglicht schuwt en voor meisjes die er hun klanten oppikken. Wanneer Hannah en haar team ontdekken dat de eigenaar van zowel de sex-cinema als van Sin City de oom van Roos is, neemt de hele zaak een persoonlijke wending. In de eerste plaats voor Hannah, want zij weet als geen ander hoe zwaar familiegeheimen kunnen wegen...

Slap, voorspelbaar en clichématig misdaaddrama (veredelde tv-film) met een niet bijster belangwekkende, maar warrige verhaallijn en een onbarmhartig slecht script. Een amateuristische, overacterende cast kan, mede door de arme dialogen, de film ook al niet naar een hoger niveau tillen, laat staan de schokkende camerabeelden waar ik nooit aan gewend zal raken.

avatar van DjFrankie
Idd serie was beter, maar hier vallen veel puzzels op hun plaats. Liefhebbers v/d serie zoals ik moeten deze ook zien.

Soundtrack idd goed gekozen.

Waardeloos. Aflevering van Baantjer is nog spannender, beter geacteerd en geregiseerd.

Precies schreef:

Nou nou nou, dat is ook wel erg overdreven. Dat het verhaal je niet aanstaat, of de acteurs niet bevallen, kan, maar slechter als baantjer ????

Anyway, baantjes is ook echt niet slecht, maar je kunt het gewoon niet vergelijken. Dit is een snelle serie, met wat grovere plattere humor, en baantjer is toch wat rustiger en wat, euh, kenuteriger. Weet niet goed hoe ik het moet omschrijven.

Ik dacht eerlijk gezegd, dat deze film, de eerste 2 afleveringen zouden zijn van seizoen 3. Maar kan het ook mis hebben. Goed vervolg van de serie. Maar ik denk, dat het alleen interessant is voor de mensen die seizoen 1 en 2 gezien hebben van de serie. Anders val je er ineens zomaar in...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Fan is een groot woord, maar ik hield wel van de reeks. Eén van de weinige VTM-reeksen die ik nog wel eens volgde. Daarom was ik wel benieuwd naar de film in aanloop naar serie 3. De film heeft alvast dezelfde stijl en acteurs als de reeks. Een pluspunt misschien, maar anderzijds is het resultaat ook niet meer geworden dan een lange aflevering. En daar wring het schoentje. Alles is te langdradig en als film werkt het niet. Dit haalt het hele ritme weg en ik heb ook de indruk dat de film veel te braaf is in vergelijking met de reeks. Er zit weinig pit in.

Geen memorabele figuren en vooral uit Nathalie Meskens is men er in geslaagd om die zo weinig mogelijk talent te laten tonen. De verhaallijn is ook niet echt interessant, het enige leuke aan de film is dat je meer te weten komt over de rooie draad rond haar moeder. Ik zal wel serie 3 verder volgen, maar deze film had niet echt gemoeten. En ik denk dat mensen die de reeks niet hebben gevolgd hier zeker niet veel aan gaan hebben.

Laat het duidelijk zijn, als je de twee voorgaande series niet hebt gezien, is het niet nodig dat je deze film gaat kijken, je zou er geen plezier aan beleven vermits je het verhaal dan helemaal niet kan volgen.
Het is dus noodzakelijk enige kennis van de voorgaande gebeurtenissen te kennen alvorens deze prent te zien.
Het verhaal is ook weer goed in deze film, die eigenlijk een lange aflevering is uit de reeks (het zouden de 2 eerste afleveringen van reeks 3 zijn wordt gezegd).
Toch vind ik de film minder goed geslaagd dan de reeks op zich, er is minder harde actie en ook het taalgebruik is 'properder' dan in de reeks.
Kortom: wat minder geslaagd deze film dat de beide voorgaande reeksen, maar wel nodig om te bekijken wil je in de derde reeks weer kunnen aanknopen met het verhaal, want de rode draad door de ganse reeks is nog niet ten einde met deze film.

avatar van Multivitamine
Geweldige film, echter, voor de 232ste keer, is het wel elementair dat je seizoen 1 en 2 eerst kijkt, gelukkig, op advies, gedaan. Dit kost je nog geen 4 uur van je tijd .

Met name de hoge acteerprestaties maakt het goed plus vele kleine, leuke, details waar de serie ook vol mee zit. Nadrin somt er enkele op.

Wel is het einde van seizoen 2 open, daar houd ik niet van, maar gelukkig kon ik meteen door met de film.

Goede film. Vervolg op de serie, is eigenlijk gewoon een extra lange aflevering. Het is toch wel aangeraden om eerste de serie te zien en dan de film., zal veel meer verklaren.

avatar van MizKriz
Zoals al vermeld staat, beetje zwak verhaal.
De film volgt niet echt met de serie,
zoals je zag in de laatste aflevering van seizoen 2 van Code 37 dat Hannah een auto ongeluk had, in de film werd er bijna niet over gesproken.
Verder ging het ook zwak,
Einde was goed, toen viel alles zowat samen.

Toch een 3,5*

avatar van Jan met de pet
Als je de serie niet hebt gezien verwacht dan niet veel van deze film, heb je de serie gezien dan is dit de ontknoping en begrijp je het beter, serie is geweldig.........film valt wat tegen:3,0

avatar van misterwhite
De serie vond ik altijd wel redelijk leuk vermaak op een saaie donderdagavond. Alleen kwam het natuurlijk op een vreselijke zender 'VTM' en werd het vaak verpest door frustrerend veel reclameblokken. Gelukkig had ik dit probleem niet bij de film!

De film is ook wel best vermakelijk maar stelt uiteindelijk maar vrij weinig voor. Vooral qua verhaal vond ik het een lichte teleurstelling. De zaak waar de film rond draait is eigenlijk absoluut niet zo bijzonder.

Technisch is deze film wel weer wat leuker. Visueel wordt er hier en daar wat leuks gedaan. Maakt het altijd wel wat leuker.

Ik ken de serie niet en dat is mogelijk een handicap om deze film goed te kunnen beoordelen. Hij is nogal rommelig in elkaar gezet met twee verhaallijnen, die weinig tot niets met elkaar te maken hebben. Beste deel: de fenomenale vertolking onder de eindcredits door Gladys Knight van "Help Me Make It Through the Night", maar helaas wordt dat vroegtijdig afgebroken; een beetje typerend voor deze schokkerige film.

Na trouw de eerste 2 reeksen gezien te hebben keek ik met "veel" verwachting naar de film. Waar Hannah in het einde van reeks 2 dramatisch aan haar einde leek te komen staat ze in de film weer levend en wel... De zaak vond ik niet echt interessant en zoals hierboven al stond inderdaad te braaf. Meer dan een lange aflevering is de film niet dus ik vind hem eigenlijk een beetje overbodig, vond de film precies ook wat afgeraffeld, het einde snapte ik zelfs niet meer zo goed...

avatar van Friday the 13 th
Ik was geen kenner van de serie en dat was ook helemaal niet nodig om deze film te bekijken. Iedereen wordt vanaf de eerste scène volledig voorgesteld ( de vader , de "buurman",...). Het verhaal bouw zich langzaam op , maar is boeiend genoeg om te blijven volgen. De moorden zijn best wel leuk gedaan voor een Belgische productie.

Heel wat schunnig taalgebruik, wat voor de serie natuurlijk ook al typerend was. Wel jammer dat er twee verhaallijnen inzaten. Dat laatste met die hoofdcommisaris was niet erg interessant.

avatar van Humphrey
"Life sucks" : complete film die een facet van de smerige kant van het leven laat zien. Net zoals in de - overigens uitstekende - serie loopt ook in de film de rode draad verder, die stilaan een obsessie wordt voor de hoofdpersonage. Voorspelbaar verloop dat toch wel heel goed aan elkaar geborduurd werd. Tè bruusk einde. Heerlijke actrice die Veerle Baetens en wat gedacht van Cary Goossens? 4*.

avatar van Illum Sphere
Ik heb honderd dingen gehoord van deze film en vaak was het enorm negatief. Maar toch wou ik de film zien omdat de serie voor een Belgische serie te zijn wel heel goed was. Van de week hebben ze hem bij VTM uitgezonden en die kans heb ik dan ook niet laten liggen. En ondanks de negatieve geluiden vond ik hem nog redelijk goed. Een concurrentie voor de internationale markt is het bijlange niet, maar voor Belgische normen is het wel degelijk een degelijke film. De enige minpunten zijn het niet hebben van een introductie voor de mensen die niets mee hebben van de serie en het toch wel teleurstellend einde. Na twee seizoenen een persoon zien die zo een pijnlijke obsessie heeft met de daders die haar moeder zo vreselijk hebben toegetakeld, dat zorgt er wel voor dat men het einde anders wou zien. Voor de rest is de grauwe sfeer heel goed gefilmd, vooral petje af voor de scenes in die discotheek, en zijn de acteerprestaties ook wel goed te noemen.

Vahnstad
Naar Belgische normen een goede film. ik volgde de serie, en ik vond dit een goede film met leuke verhaallijnen, en een goede cast. Sterke acteerprestatie van 'de zus' ook. Net zoals Veerle Baetens, Carry Goosens, en 'Kevin'. Eigenlijk van heel Hannah's team. Goede en degelijke Belgische film.

6,5/10 = 3,25/5 = 3/5.

avatar van Piratje
Een vrij voorspelbaar verhaal aangedikt met talrijke sexschandalen binnen het verhaal en binnen verdachten en gezachtsdragers maken deze film ongeloofwaardig.
De auteurs spelen overdreven gemaakt.
Heel wat clichés.
Een politie- en gezinsdrama in mekaar vermengd.

Als Belgische film toch een betere score. Spijtig van de voortdurende sexistische tint.
Het plot was duidelijk voorzien.

Voor mij een 3,0* omdat hij Belgisch was.

avatar van witboek
Een film zoals we vn vtm gewoon zijn

Een langer uitgewerkte aflevering van de serie (die wel er goed is), maar dat had niet gehoeven. Ik had het aangenamer gevonden als ze wat beter hadden ingesprongen op de losse eindjes van het einde van het tweede seizoen en daar hun tijd hadden over verdeeld. Zoals het zware ongeval van Hannah (die moet toch sowieso dood geweest zijn en in de film heeft ze geen schrammetje meer...) en dat de vader van Hannah een sms had gestuurd voor hulp (daar wordt niets, maar dan ook niets meer over gezegd: erg spijtig.
Spijtig dat dit een film is geworden en niet gewoon een dubbelaflevering in de reeks.

Deze film is eigenlijk niets meer dan een lang uitgesponnen aflevering van de serie, die je absoluut moet gezien hebben om mee te kunnen met het verhaal. Jammer genoeg hebben ze voor de film niet het beste script gekozen wat voorhanden was. Verder de gekende flashy filmische stijl waarbij de jachtige en chaotische beelden uit de Sin City echt wel knap gemaakt zijn. Het ooit oscarwinnend talent van Veerle Baetens maakt ietwat goed maar kan niet verbergen dat deze Code 37 a shot in the dark is. 2*

avatar van Toontje G
kijk eerst de serie seizoen 1 en 2 (staat op Netflix) alvorens je aan de film begint. Persoonlijk vind ik de serie beter dan de film.

Ontstellend zwak script. Er gebeuren twee aanslagen waarna het onderzoek (?) verzinkt in een pak warrige nevenverhaaltjes die als ze niet clichématig zijn, dan toch erg onwaarschijnlijk.
Ontgoocheld, zeker om een actrice als Veerle Baetens hierin aan te treffen.
Rap vergeten.