The Final Cut (1995)

Canada
Thriller / Actie

geregisseerd door Roger Christian
met Sam Elliott, Charles Martin Smith en Kelly Benson

De miljoenenstad Seattle is volledig in de ban van een man die steeds weer bommen plaatst om gebouwen te laten ontploffen, waarbij mensenlevens hem niets kunnen schelen. Het motief van de man is volstrekt onduidelijk, maar hij is wel een kenner op het gebied van explosieven. John Pierce is expert in het onschadelijk maken van bommen en krijgt de opdacht om op zoek te gaan naar de dader, die hem steeds een stapje voor lijkt te zijn.

standaard filmpje met dienovereenkomstige cliches. Redelijk voorspelbaar allemaal.
Het geluid van de DVD vond ik tegenvallen, wat voornamelijk naar voren kwam tijdens de explosies.

een zeer goedkope thriller met een zeer matige cast.
toch is de film nog een beetje spannend en zien de explosies, ondanks het lage budget, er nog goed uit. 2.5*

avatar van Purmerend
Spannend, je leeft van bom naar bom, en draadje naar draadje. Maar voor de rest stelde het niet veel voor. 2*

Ik vond het nogal een langdradige film. Het is net zoals purmerend zegt: je leeft van bom naar bom en van draadje naar draadje maar voor de rest stelt 't nie veel voor.

Ondanks de slechte kritieken vond ik "The Final CUt"wel
degelijk een vermakelijke thriller. Misschien allemaal niet bijster origineel maar er is genoeg spanning die de film interessant houdt.

avatar van xenne
kan er wel mee door ... er zit wat spanning in en de explosies zien er niet slecht uit. grootse cinema is het niet, maar wel bekijkbaar ..... 2¼

avatar van dalma
de film is wel de moeite waard om naar te kijken, misschien wat voorspelbaar, maar ik heb mij geen seconde verveeld.

Vandernagel
Blijkt dat je met weinig geld toch een veel betere film kunt maken dan bijvoorbeeld Ballistic: Ecks vs. Sever met zijn $70 miljoen en 'topcast'. Van mij krijgt die een 5,5, wat ik bij deze film vertaal in:

3,0 sterren

avatar van nightbreed
Een soort van nageboorte van de betere bommenleggerfilms die toen popi jopi waren.

avatar van Denveen
Slecht geacteerd, voorspelbaar, bovendien een 13 in een dozijn film. Dramatisch!

avatar van mikey
Typisch product uit de lelijke jaren negentig. Een decennium dat niet mooi oud is geworden. TV voer voor de gemiddelde bierdrinkende bankzitter.

avatar van Chelsea94
Ik vond het wel een toffe en spannende film.

avatar van Left4Dead
Een favo'tje van mij, begin periode dat ik VHS kocht en de verzameling startte. Sam Elliott op zijn best met nog een aantal leuke acteurs ernaast. Noem het sentiment maar ik blijft het zeker een heerlijk verhaal vinden. Bijna 20 jaar oud deze prent en kijk hem minstens 1x per jaar.

Vanaf minuut 1 spanning, men jaagt men op een bomlegger die geheel Seattle lam legt. Sterkste van de film is dat de angst en paranoia voor zulk terreur nog steeds bestaat en die terreur niet uit te roeien is. Enkele oneliners zijn ongelooflijk sterk, men is reëel in deze film. Het gevaar ligt op elke hoek van de straat en elke malloot kan terreur zaaien met de kennis die er is.

John Pierce, een oud gediende van de bombsquad, wordt erbij gehaald om de dader te zoeken aangezien hij de enige is met alle expertise aan boord. Enig probleempje is dat hij geknakt is na een mislukte ontmanteling. Met tegenzin en enige tegenwerking gaat hij het duel aan met de bomlegger.

Prima suspense uit de jaren 90!!

mikey schreef:

Joh, dat wist ik helemaal niet. Zal door korsakov komen, ik zak prompt door mijn oude en nu versleten bank uit de jaren 90.

avatar van knusse stoel
Geen topper maar ook geen B-film, het ligt hem aan Sam Elliott, een acteur die mij niet in kan pakken met zijn spel. De man komt arrogant op mij over terwijl hij misschien heel innemend is in werkelijkheid. Ook in deze film uit hij zich niet als zaken gaan zoals hij het liever niet ziet maar zie je dat wel aan zijn houding.
De film op zich is spannend genoeg om de kijker(s) vast te houden en mee te nemen in een redelijk goed verhaal. Acteertalent van de groep acteurs is prima, CGI is ook mooi gedaan en de locaties zijn ook uitstekend uitgezocht!
Van mij krijgt het een waardering van een 7.