La Tempesta (1958)

Italië / Frankrijk / Joegoslavië
Avontuur

geregisseerd door Alberto Lattuada
met Silvana Mangano, Van Heflin en Viveca Lindfors

Een jonge officier in het leger van keizerin Catharina van Rusland is op weg naar zijn nieuwe standplaats op een afgelegen buitenpost. Tijdens een verblindende sneeuwstorm stuit hij op een vreemdeling die werd overvallen door de storm en bijna dood is door bevriezing. Hij redt de man en wanneer de man gezond genoeg is om te reizen, nemen de twee afscheid van elkaar en vervolgen hun eigen weg. Bij aankomst op zijn nieuwe post breekt een opstand van de lokale Kozakken uit en het fort wordt belegerd door de rebellen. De jonge officier komt er achter dat de leider van de Kozakken niemand anders is dan de man die hij heeft gered tijdens de sneeuwstorm.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Pushkin verfilming met Silvana ?
Sorry Pushkin zeloten, maar ik vond de kapiteinsdochter altijd maar een minor work en een triviale romance, niet een serieuze poging om de Pugachov revolte te ontleden. Maar het werk was blijkbaar geschikt om te wedijveren met de VIM verfilming van Vidor en Hollywood even daarvoor, dit is uiteraard een europdudding poging om daar een slaatje uit te slaan.
Dit leidt dan tot een film in de gekende klassiek-epische traditie van technicolor en cinemascope met de parafernalia die bij een Russische literatuur verfilming horen: als je denkt dat een scene beter uitkomt in de sneeuw ga je gewoon even van de lente naar de winter en weer terug.
Silvana heeft net als in het boek helaas slechts een bijrol, bovendien was ze met bijna 30 te oud voor de rol die ze natuurlijk wel adequaat speelt. Grootste stoorzender is Horne als de volstrekt charismaloze Gromov die toch de held zou moeten zijn, Haflin heeft de beste rol als Pugachov, die hij de look van Orson Welles meegeeft. Ook Lindfors was goed als Catherina de grote. Gassmann heeft slechts een bijrol als aanklager van de krijgsraad, maar hij zat ook in WAP en moest toch wat extra volk trekken.
De battlefield scenes waren niet geweldig, het had er de schijn van dat de Yugo's- opgenomen in Bosnie- een stel zigeuners te paard hadden laten opdraven.
Goede score van Piccioni.