The Good Life (2010)

Alternatieve titel: Het Goede Leven

Denemarken
Documentaire
83 minuten / 58 minuten (tv-versie)

geregisseerd door Eva Mulvad
met Annemette Beckmann en Mette Beckmann

Wie het als kind thuis niet makkelijk heeft gehad, kan zich troosten: een perfecte jeugd is ook niet alles. Althans, voor de 56-jarige Annemette. Van alle rijkdom die de familie ooit bezat - archiefbeelden geven een kleine impressie - is niets meer over. De villa in Portugal is verruild voor een klein appartement, waar Annemette met haar moeder van een pensioentje leeft. Het lijkt niet tot Annemette door te dringen dat de tijd van bedienden, eindeloos langs de branding slenteren en bij het zwembad luieren nu voorgoed voorbij is. Zonder het zelf te beseffen, speelt Annemette nog steeds het verwende prinsesje, ooit zo geadoreerd door haar steenrijke papa. Haar moeder krijgt keer op keer de schuld van de 'hel' waarin ze moet leven. Tegelijkertijd is haar moeder ook de enige met wie ze, met een glas rode wijn in de hand, volledig kan wegdromen bij de familiefilmpjes van vroeger. De vrouwen, die meerdere jaren zijn gevolgd door de camera, lijken zich tot elkaar veroordeeld te hebben in hun gezamenlijke hang naar het onmogelijke: terug naar vroeger.

Interessant. Klinkt als de Deense versie van Grey Gardens.

avatar van narva77
Volgens de Trivia op IMDb:

"Inspired by the American documentary Grey Gardens (1975)."

En net als bij "Grey Gardens" stelde ik me ook hier weer de vraag; is dit nou geënsceneerd / gespeeld, óf is dit echt???

Boeiend en interessant, dat wel!

Grey Gardens is echt niet geënsceneerd. Dit lijkt me een wat raar verhaal.

Hebben ze nou het originele verhaal naar Denemarken verplaatst om er een nepdocu van te maken??

avatar van narva77
Als "grey Gardens" niet is geënsceneerd, dan zie ik géén reden waarom deze docu wél zou zijn geënsceneerd...

Op IMDb bij de Trivia lees ik nog meer:

Dezelfde familie/gezin is in 2006 al eens geportretteerd in een Deens radioprogramma.

En er is meer dan 100 uur aan film geschoten gedurende drie jaar !!!

Lijkt mij sterk dat deze docu dan geënsceneerd / gespeeld is, een mockumentary, als ze ruim 100 uur aan footage hebben geschoten...

Maar inderdaad, een beetje vreemd geval.

En net als in "Grey Gardens" zitten ook in deze docu een paar memorabele quotes, zoals:

"Moet ik me dan soms gaan prostituëren ofzo?"

"Daar ben je te oud voor!"

Grappig ook, dat half Engels / half Deens van Annemette, geweldig!

Ok, dan is het dus een merkwaardig toeval.