Ende der Unschuld (1991)

Duitsland
184 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Frank Beyer
met Rolf Hoppe, Hanne Hiob en Jürgen Hentsch

Op 6 augustus 1945 horen tien Duitse wetenschappers via de radio dat de eerste atoombom is gevallen op Hiroshima. Hoewel ze zelf al sinds 1938 aan de ontwikkeling van een kernreactor werken, reageren ze met ontsteltenis wat omslaat in nieuwsgierigheid: Hoe konden de Amerikanen slagen in iets wat henzelf tot dan toe niet gelukt was? Na het einde van de oorlog worden zij in Farm Hall door de Britse geheime diensten ondervraagd. Dan blijkt dat twee wetenschappers, Otto Hahn (Rolf Hoppe) en Lise Meitner (Hanne Hiob) in 1938 het geheim van de kernsplitsing al onder de knie hadden.