La Mia Signora (1964)

1 stem

Italië

geregisseerd door Mauro Bolognini, Tinto Brass en Luigi Comencini
met Alberto Sordi, Silvana Mangano en Claudio Gora

Episodenfilm in vier delen. 1) Een man laat een liftster doorgaan voor zijn echtgenote om bij een sollicitatiebezoek indruk te maken. 2) Een man en een vrouw flirten, terwijl ze op het vliegveld op hun respectieve echtgenoten wachten. 3) Een zieke krijgt in het hospitaal plichtmatig bezoek van een gezin en stuurt hen voortaan rechtstreeks naar het strand. 4) De echtgenote van een ingenieur verplaatst al haar genegenheid naar haar kanaries.

Nog geen stemmen voor een episodenfilm in VIJF delen van Brass, Bolognini en Comencini met Sordi en Silvana ?
Brass verzorgde de 2 kortfilms aan begin en eind: in de eerste zien we hoe Sordi knettergek wordt van Silvana's aandacht voor haar kanaries en gaat hij over tot radicale maatregelen, in het laatste zien wij hoe Sordi meer van zijn geliefde Jaguar houdt dan van zijn vrouw. Dit filmpje is trouwens in cinema vérité stijl incl. natuurlijk geluid.
De uitgebreide sequentie van Comencini- een minuut of dertig- is de slechtste en gaat over archtitect Sordi die politieke steun nodig heeft voor een bouwproject, hiervoor zet hij straathoertje Silvana in. Hier worden ze uiteindelijk beiden beter van.
Bolognini verzorgde dan de overige 2 delen: een kortfilm over Sordi die stervende is en hiervan zelf de schuld krijgt van vrouw en schoonfamilie, en een uitgebreide episode die de beste is van de omnibus.
Het betreft hier een typische Bolognini waarin S&S even hun kans hebben op geluk wanneer hun afzichtelijke wederhelften per vliegtuig zijn opgerot richting buitenland. Ze hebben op Fiumcino een brief encounter, maar zullen zij deze mogelijkheid tot geluk niet alleen grijpen maar ook continueren?
Zeer memorabel zijn in deze episode de haute couture outfits waarin een onweerstanbare Silvana hier gekleed is, zulke hoofddeksels zie je op prinsjesdag niet !