Hetjur Valhallar - Þór (2011)

Alternatieve titels: Legends of Valhalla: Thor | Thor: De Legende van Walhalla

IJsland / Duitsland / Ierland
Animatie / Avontuur

geregisseerd door Óskar Jónasson, Toby Genkel en Gunnar Karlsson
met de stemmen van Mary Murray en Nicola Coughlan

De jonge smid Thor leeft een gelukkig leven, samen met zijn alleenstaande moeder in een klein vredig dorpje. De legende wil dat hij de zoon is van Odin, koning der goden. Zijn dorpsgenoten geloven daarom dat de goden hun dorp nooit zullen aanvallen. Die gedachte blijkt echter een gruwelijke fout. Een gigantisch leger vermorzelt het dorp en de dorpelingen worden meegenomen naar Hel, de koningin van de onderwereld. Thor is buiten bewustzijn geslagen en wordt achtergelaten. Vervolgens trekt Thor er op uit, samen met zijn magische hamer 'Crusher', om zijn vrienden te redden.

Trailer (YouTube)

Vanaf 2 augustus in de bioscoop (Just Film)

Jandino Asporaat en Patty Brard in bioscoopfilm THOR: De legende van Walhalla

Cabaretier/stand-up comedian Jandino Asporaat maakt zijn inspreekdebuut in de 3D animatie bioscoopfilm THOR: De legende van Walhalla, die vanaf 2 augustus in heel Nederland te zien is.
Ook Patty Brard en Vajèn van den Bosch (Voice Kids) nemen hoofdrollen voor hun rekening.
De avontuurlijke en komische film is een IJslandse productie, geregisseerd door Óskar Jònasson, naar een scenario van Fridrik Erlingsson, gebaseerd op eeuwenoude vertellingen.

Jandino Asporaat is Hamer, het machtigste wapen ter wereld, waarmee de jonge smid Thor het op kan nemen tegen Hel, de koningin van de onderwereld. Patty Brard is de moeder van Thor. Zij is gek op haar zoon maar heeft niets op met zijn dromen naar heldendaden, roem en respect. Zij heeft hele andere plannen met hem. Vajèn van den Bosch is Thor’s beste vriendin Edda.

THOR: de legende van Walhalla wordt in zeer veel landen in de bioscoop uitgebracht. Zo is de film in februari dit jaar met veel succes in Scandinavië in de bioscoop gelanceerd. In Duitsland is de film in de Paasvakantie door 20th Century Fox uitgebracht.

Vanaf 2 augustus 2012 in heel Nederland in zowel 2D als 3D te zien in de bioscoop

(persbericht)

avatar van korenbloem02
Op zich leuk, dat er een poging wordt gedaan om een originele vertelling te doen van de Thor-saga. Echter vervalt het in cliché's en voorspelbare plottwist. Het is allemaal erg standaard: verhaal, karakters, etc. Dan is Ronal Barbaren een betere aanrader van Scandinavische bodem. Persoonlijk vind ik het een goede ontwikkeling dat europese filmmakers zich gaan richten op onze eigen folklore en legendes en ik hoop dat er nog meer moderne vertellingen gaan komen.

avatar van Rodger
Niet verkeerd, leuk verhaal.. en leuk gemaakt... voor ff tussendoor.. Leuk ..
2.5**

`leuk maar hoezo hoezoio die g

avatar van Hannibal
Een aantal grappige scenes, maar over het geheel een warrig verhaal, geen mooie tekeningen, en die hamer is vreselijk irritant. De legende van Thor wordt in deze film behoorlijk verkracht.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Aanbiedingsanimatie.

De 3D-bluray van de animatie Thor: De Legende van Walhalla is enkel in een Nederlands gesproken versie. Nu mag je ook weinig eisen stellen aan BD's uit de 5 euro bakken, maar toch. De optie voor de originele versie hoort er wel tussen te zitten. Ook bij een laag bedrag. De audiotrack is overigens in het enigszins obscure DTS-HD High Resolution Audio, ondanks dat de verpakking DTS-HD Master Audio vermeldt. Niet dat een normale sterveling het verschil tussen de twee hoort, maar de hier gepresenteerde codering kost wat minder ruimte op de schijf. Hetgeen weer die aanbiedingenbak zou kunnen verklaren. Al heeft de kwaliteit van de film er vast ook mee te maken. Het 3D is nog best aardig (niets meer dan een gimmick hier overigens) evenals de animatiestijl, maar de film ontbeert vooral een solide script en leuke karakters. Ook de humor is hier ver te zoeken en vaak te flauw. Wat dat betreft zijn de stemacteurs Patty Brard en Jandino Asporaat enigszins op hun plek.

Doorsnee.

avatar van 606
Wie doet de NL stem van de vader van Thor, ik weet wie het is maar kom er niet op, is een man op leeftijd.

606 schreef:

Patty Brard - Moeder
Vajèn van den Bosch – Edda
Veerle Dobbelaere – Hel
Warre Borgmans - Sindri

Nee dat kwam ik ook overal tegen, maar staat er niet tussen.