HeLiMaDoE (1994)

Tsjechië
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Jaromil Jires
met Jakub Marek, Josef Somr en Jana Dolanská

Emil's vader is ambtenaar. Ze moeten uit hoofde van diens functie veelvuldig verhuizen. Bij gevolg maakt Emil nergens echte vriendjes. Bovendien is hij ziekelijk van aard. Tot hij in een stadje komt waar zijn leven drastisch verandert. Hij noemt het HeLiMaDoE, naar de namen van de vijf dochters van de plaatselijke dokter: Helena, Lida, Maria, Dora en Emma. Deze vijf meiden zijn praktisch ingesteld en weten alles wat nodig is voor het huishouden: koken, wassen, dieren verzorgen en patiënten tevreden houden. Ze gaan zich - in onderlinge wedijver - bekommeren om de zwakke Emil en helpen hem bij zijn eerste verliefdheid op weg naar de volwassenheid.