Quality Control (2011)

Documentaire / Experimenteel

geregisseerd door Kevin Jerome Everson
met Shay White, Annette Speight en Eric Brown

Het zware en eentonige werk in een stomerij wordt in Quality Control voelbaar gemaakt in lange shots met veel oog voor detail. Kritisch werk van Kevin Jerome Everson, die de omstandigheden waaronder wordt gewerkt aan de kaak stelt. Vouwen, gladstrijken, ophangen. Vouwen, gladstrijken, ophangen. Eindeloos gaat het door, het repetitieve werk van de medewerkers van een stomerij in Prichard, Alabama. Kevin Jerome Everson filmde er in de zomer van 2010. De routines, het lawaai van de machines, de hitte, het opgewekte geklets, de pauzes - in lange, ononderbroken takes legt de regisseur het vast, zodat de kijker genoeg tijd heeft om alle details van het zware werk in zich op te nemen.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Everson is een documentairemaker zonder opsmuk en tegeljk een experimentele filmmaker die zichzelf beperkingen oplegt. Hij filmt wat er is. Kiest hier (en niet voor het eerst als ik het goed begreep) voor een aantal ongeveer even lange takes en monteert die zonder nabewerking na elkaar. Het resultaat is een film over repetief werk waarbij je verschillende werkzaamheden met elkaar gaat vergelijken en de eentonigheid gaat volgen. Vond het interessant maar kon er te weinig in mee. Ik ga nog wel vaker dit soort dngen programeren op het IFFR, ergens trekt het me wel.