Someday This Pain Will Be Useful to You (2011)

Italië / Verenigde Staten
Komedie / Drama

geregisseerd door Roberto Faenza
met Lucy Liu, Stephen Lang en Marcia Gay Harden

James Sveck (Toby Regbo) is een kwetsbare tiener van gescheiden ouders die in Manhattan wonen. Zijn moeder Marjorie is net vroegtijdig teruggekeerd van haar huwelijksreis met de dwangmatige gokker Mr. Rogers (Stephen Lang). Zijn vader Paul, een succesvolle advocaat, uit zijn onzekerheid door vrouwen te daten die half zo oud zijn als hij. Zijn zus Gillian date juist mannen die twee keer zo oud zijn als zij, in een poging op te vallen. Omgeven door een familie waar hij geen band mee heeft, kan James alleen vertrouwen op zijn oma Nanette en zijn atletische en eigenzinnige coach Rowena. Ondertussen ontwikkelt hij een stormachtige vriendschap met John, de directeur van zijn moeder's kunstgalerij. Met nog slechts enkele maanden te gaan voordat hij gaat studeren, zal deze zomer zijn leven voor altijd veranderen.

Een verrassend leuk, roerend, teder, grappig en uiteindelijk optimistisch coming-of-age verhaal over een kwetsbare, slimme en nieuwsgierige jongen en over zijn twijfels en emoties, die zich verpest voelt door zijn bizarre familie. De cast is werkelijk uitstekend.