• 8.561.365 stemmen

Genre: Thriller

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Marleen Gorris

Met onder meer: Lineke Rijxman, Henriëtte Tol en Edda Barends

IMDb beoordeling: 6,2 (194)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 27 september 1984

Plot Gebroken Spiegels

Feministische speelfilm met twee verhaallijnen. In Seksclub Happy House ontvangen Madam Ellen en haar prostituees hun klanten en heeft een debutante haar eerste ervaring als hoer. Tegelijkertijd wordt een huisvrouw door een man ontvoerd en in een kelder opgesloten. Langzaam wordt duidelijk hoezeer het lot van alle vrouwen is verweven.

avatar van Yak

Yak

Deze heb ik ooit bij Maatschappijleer gezien, maar als puber neem je deze film natuurlijk totaal niet serieus. Geen stem dus maar. Ik weet me wel een scene te herinneren waarbij een prostituee tijdens 'de daad' allemaal verschillende woorden voor 'vagina' moet opnoemen.

avatar van hugohei

hugohei

Het is een heel sombere, zwartgallige film met een kijk op het hoerenbedrijf die ik niet deel. Maar dat moet kunnen.

avatar van corbijn

corbijn

een vrouwenfilm van de tweede golf feministen. ze is pot.

avatar van Quentin

Quentin

Technisch goede film, mooi vast gelegd en goed gespeeld. Maar wat een mannen-hatende film ..... ergerde me er dood aan, krap 2,5 * misschien later 2*

avatar van predator

predator

Confronterende film, goed geacteerd. Ik vond hem erg sterk.

avatar van raymon

raymon

kan Marleen alleen maar Feministische speelfims maken, jeetje je zou toch op een gegeven moment het saai gaan vinden!!!

Sneakerjeans29

Yak schreef:

Dat was Marijke Veugelers. In dt zelfde jaar speelde ze ook in een film met 2 oude vrouwen, waarvan er een het huis in brand stak. Ik zoek daar al zolang naar, maar ik weet niet hoe die film heet. Was ook een thriller. Misschien weet iemand welke ik bedoel.

avatar van riefenstahl

riefenstahl

Typisch product van de tweede feministische golf waarvan Gorris vaandeldrager is. Indertijd als -naieve- puber in de bios gezien en vond 'm toen beslist meeslepend en goed gemaakt maar wijzer en ouder zie ik nu de generaliserende mannenhaat waarmee Gorris haar film -zoals gewoonlijk zonder enkele nuance- overgiet wat de film een onaangename nasmaak geeft.

avatar van andijvie

andijvie

Ik weet nog dat ik toendertijd helemaal niets snapte van deze film. Het groepje waarmee ik naar deze film was geweest verliet de bioscoop met open mond en warrige gedachten. Tijd om hem nu nog eens te zien.

avatar van clubsport

clubsport

Gorris kan zo meedoen met de 3th wave feminist movement , mannenhaat tot in het extreme

bedriegelijk overgoten met een sausje van arthouse drama .

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Draaide gisteravond in mijn favoriete WORM in Rotterdam, op 35mm.

Ik was vooral benieuwd naar het tijdsbeeld: om te zeggen dat ik fan ben De Stilte Rond Christiane M... Nee. Ongenuanceerde mannenhaat, bah. Voor Gebroken Spiegels had ik me op het ergste voorbereid. Ook hier weer geen fijn beeld van mannen, maar ook de vrouwen komen er niet altijd florissant vanaf, inclusief de wonderlijke Lineke Rijxman.

Stijl, sfeer en cameravoering vond ik verrassend tijdloos: de film had zich wat mij betreft ook makkelijk in de jaren '90 af kunnen spelen.

Einde van de film is weer even typisch als bij Christiane M, maar ik heb nu wél met interesse zitten kijken voor de volle 108 minuten. Boeiende film!

avatar van Aapje81

Aapje81

• 1986 berichten

Ben er recent achter gekomen dat ik weinig Nederlandse films van de vorige eeuw heb gezien en daar moet toch eens wat aan gedaan worden. Deze Gebroken Spiegels had wat opstart problemen maar toen ik er eenmaal in zat was het best een sfeervolle en vooral droevige film.

Het acteerwerk was voor de tijd redelijk oké. Alleen is het scenario wat ondermaats. Vooral het thriller element is nogal beroerd. Uiteindelijk blijkt de alle mannen zijn slecht boodschap een stuk belangrijker voor de maker te zijn dan het maken van een boeiende film

Met minimale middelen wordt er zeker wat neergezet maar onder de streep was dit het allemaal net niet voor mij.

Redelijk.

avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

Nee, dit is aan mij niet besteed.