Parked (2010)

Ierland / Finland

geregisseerd door Darragh Byrne
met Colm Meaney, Colin Morgan en Milka Ahlroth

Fred Daly wordt iedere dag wakker met uitzicht op zee. Hij woont rustig maar eenzaam, als mobiele dakloze in zijn auto. Plots komt er naast hem op de parkeerplaats een kanariegeel wagentje te staan. Het is het thuis van Cathal, een optimistische 21-jarige drugsverslaafde. Aanvankelijk ergert Fred zich aan de indringer, maar al snel slaat de positieve instelling van zijn jonge buurman op hem over. Hij regelt wat spullen om zijn auto wat huiselijker te maken en laat zich, ondanks zijn schaamte voor zijn kleine behuizing, zelfs verleiden tot een ontmoeting met muzieklerares Juliana. Terwijl Fred steeds meer de zon ziet schijnen, beginnen Cathals problemen uit de hand te lopen.

Trailer (YouTube)

Te zien op IFFR.

Vertoningen:
Pathé 6 - zondag 30 januari 16:15
Doelen (Jurriaanse Zaal) - maandag 31 januari 19:45
LV 5 - woensdag 2 februari 11:45
Pathé 7 - zaterdag 5 februari 18:30

Reinbo
Mooi klein filmpje dat vooral opvalt door de schitterende sfeervolle fotografie. Geestig en innemend. 4*

avatar van Zavo
Reinbo schreef:

Dat is inderdaad het sterke punt van de film. Qua verhaal begint hij ook sterk, maar verzandt helaas te veel in clichés. De jonge Colin Morgan speelt erg sterk, ik denk dat we hem nog wel terug gaan zien. Wat ik dan weer jammer vind is dat er dan zo'n Finse actrice wordt opgetrommeld, alleen maar omdat er wat Fins geld in de film zit (ik kon me althans niet aan die indruk onttrekken).

Gezien op het Warschau Film Festival. Zeer innemende film, zeker een van de fijnere die ik daar zag.

avatar van Movie-Addicted
Heerlijk filmpje!

*3.5

avatar van Hectometerpaal
Die hoesfoto alleen al nodigt uit om eens te gaan kijken.

In de kern een grimmige en serieuze kijk op een mager en eenzaam bestaan waarin het leven zonder geld en vrienden minutieus wordt gevolgd. De film maakt een brave en behoudende indruk, is zonder meer goed in de "kleine" dingen en de komische elementen zorgen gelukkig voor enige lichtheid. De cast is op dreef, vooral in de dialogen en Colm Meaney is een kei. De soundtrack doet de sfeer van de film echter geen goed.

avatar van Leo1954
Fijne film, fraai gefilmd en gespeeld. Triest, grappig, uitzichtloos en hoopvol, juiste toon. Colm Meaney en Colin Morgan spelen echt uitmuntend.

avatar van dirkjan73
Colin Morgan is net als William H. Macy een van de meest onderschatte acteurs...Man wat kunnen die 2 een personage afbeelden...

avatar van Leo1954
William H. Macy kende ik wel en onderschat die zeker niet, integendeel Colin Morgan kende ik nog niet, maar fantastisch hoor!

avatar van Bijdevaate11
schitterend filmpje, prachtige muziek op de achtergrond! Colin Morgan zet deze rol echt goed en overtuigend neer.

avatar van wibro
De positieve punten in dit filmpje zijn voor mij de mooie beelden van de zee en de soundtrack die mij soms enigszins aan Satie deed denken. Als drama vond ik het daarentegen maar zozo. Ik kon mij nu niet bepaald in de hoofdpersonen inleven, zeker niet met die Cathal. Maar ja, dat kan ik nu eenmaal nooit met drugsverslaafden. De film zou niettemin voor mij toch een 3,0* gekregen hebben als ik op het einde niet zo getracteerd zou worden met zo'n verschrikkelijk voorspelbaar cliché einde.
1ste cliché: Fred Daly zit op het bankje, tuurt naar de zee, de verblijfplaats van Daly, het auto'tje werd als schroot weggevoerd, Fred blijf daarentegen rustig zitten. Ah, dacht ik. Fred heeft een vaste verblijfplaats gevonden. En dat klopte natuurlijk ook.
2de cliché: Fred durfde in het plaatselijke zwembad nooit van de duikplank af te duiken. Op het einde zien we Fred weer op de duikplank. Ah, dacht ik. Nu durft Fred wel te duiken. En ook dat klopte natuurlijk. Zo voorspelbaar en cliché allemaal. Sorry, hier trek ik een volle ster (1,0*) van af.

avatar van jarno1975
Via de Moviemeter prijsvraag had ik 2 vrijkaartjes gewonnen voor de film Parked. Een film waar ik nog niet eerder van gehoord had. Colm Meaney kende ik wel en de recensies hier waren over het algemeen ook goed. Aangezien de film slechts in 5 bioscopen (filmhuizen) draait bleek voor ons Filmhuis De Verkadefabriek in Den Bosch het dichtste bij.
De film heeft me echter positief verrast. Meaney en Morgan spelen ijzersterk. De rol van Ahlroth viel daarbij wat tegen. Kon me goed inleven in de personages en zoals al gezegd toont de film mooie beelden van de kust van Dublin.

@Wibro: Je 1e cliché ben ik het niet mee eens. Op dat moment kon het nog 2 kanten op gaan. Mijn eerste gedachte was dat zijn auto (die op dat moment al een schrootbak was) niet meer op de parkeerplaats mocht blijven staan van de instanties. Het feit dat hij rustig blijft zitten had ook kunnen betekenen dat het hem niet meer kan schelen dat hij nu ook zijn laatste bezit kwijtraakt.

avatar van MatthijsGr00t
Ik kan me erg vinden in de recensie van jarno. Ook ik was één van de gelukkige die 2 vrijkaartjes had gewonnen voor deze film. Gisteren mocht ik deze film zien in Utrecht en Parked heeft me positief verrast door sterk acteerwerk van Meaney en Morgan. Beide kwamen zeer overtuigend over en kon me ook goed inleven in beide personen, voor zover dat natuurlijk mogelijk is. Verder was de muziek erg fijn. 3,5*

avatar van Jesper187
Leuk klein filmpje, daar hou ik wel van. Zo recentelijk nog Le Havre en Once Upon a Time in Anatolia gezien, die me ook goed waren bevallen. Ik moet zeggen, dat de film langzaam op gang kwam en het ’t eerste half uur vooral van de prachtige beelden met muziek moest hebben. Langzaam maar zeker kwam het echter steeds meer op gang, wanneer Fred en Cathal steeds betere maatjes werden en Fred, Juliana ontmoette. Het laatste half uur, was vooral pakkend. Daarbij acteerde Colm Meaney gewoon goed, maar was de uitblinker toch vooral Colin Morgan, wiens prestatie me toch wel opviel. Heel de film werd ondersteund door mooie cinematografie (veel mooie extreme long shots en totaalshots waar sterke composities bij te pas kwamen, symmetrie kwam o.a. geregeld terug). Mooie piano score, wat wel toepasselijk was gezien het plot. Al bij al, een aangename film. Zeker voor liefhebbers van de wat rustigere, kleinschaligere films.

PS ik ook één van de gelukkigen die 2 kaartjes had gewonnen via MM, waarvoor nogmaals dank.

(Gezien @ Verkadefabriek, Den Bosch)

avatar van wendyvortex
Lief kleinschalig filmpje uit Ierland.
Klein beetje onevenwichtig omdat ik het verhaal van Fred een stuk mooier en origineler vind dan het wat geijkte drugsverhaal van Cathal.
Desalniettemin mooi vriendschapsverhaal tussen twee compleet verschillende mannen, mooi gefilmd en feel-good in spirit zonder dat het allemaal te zoetsappig wordt.

avatar van Yugnav
Twee briljante acteurs in een lekker rustig filmpje. Geweldig genoten hiervan, goede soundtrack ook!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Hulde.

Een ingetogen afdaling in de belevingswereld van een dakloze man, die op geheel eigen wijze een invulling geeft aan zijn misère. Rauw en realistisch, voorzien van een dosis sentiment die nergens wordt overdreven maar wel degelijk weet te raken. Het niet al te ingewikkelde verhaal wordt stevig gedragen op de schouders van de twee fenomenale hoofdrolspelers Meany en Morgan. Hulde.

De warmte die zij tijdens hun kille zwerversavonturen met elkander delen doet iedere kijker vanzelf smelten. Daar kan een ietwat gekunsteld liefdesplotje en de dik aangezette verhaallijn weinig aan veranderen. Sterker nog. Het blijkt niets minder dan een kapstok te zijn voor de subtiel aanwezige zwarte humor, die deze film van een extra tintje voorziet.

Geweldig.

Met dank aan Homescreen voor het recensie-exemplaar.

avatar van Pazmaster
Degelijk drama over een man die de draad weer op probeert te pakken en een junk die steeds verder afglijdt. Op zich best schrijnend om te zien hoe drugs een leven kunnen verwoesten maar heel erg schokkend is het allemaal ook weer niet. Ik heb een aantal documentaires en programma`s gezien en de werkelijkheid is vaak nog veel harder. Hier en daar wordt het soms ook wel wat langdradig. Verder wel goed geacteerd. 3 sterren

avatar van Oliveri
Sterk Iers drama waarin met name Colm Meany goed op dreef is. Verder sluit ik me aan bij Zinema die de inhoud prima samen heeft gevat.

Zeer sterke film met een geweldige Colm Meaney en Colin Morgan . De chemie tussen deze twee personages is met geen pen te beschrijven de film komt zeer realistisch over en heeft geen last van vals sentiment.

avatar van missl
Kleine film over het leven op straat en hoe deze 2 mannen ermee omgaan. Goed geacteerd maar het wordt nergens spannend, het blijft allemaal degelijk en langdradig.

avatar van Oliveri
Een drama hoeft toch ook niet spannend te zijn om goed te zijn?

avatar van cantforgetyou
Wat een hoge score heeft iedereen gegeven? Ik viel echt letterlijk in slaap bij deze film. De muziek was wel erg mooi, maar verder vond ik het maar niks. ZZZZZZZlaapvewekkend.

avatar van missl
Oliveri schreef:
Een drama hoeft toch ook niet spannend te zijn om goed te zijn?

In dezen bedoel ik niet perse spannend maar er moet wel iets gebeuren waardoor mijn aandacht gegrepen word en ik wil blijven kijken. Dat was hier helemaal niet het geval.

missl schreef:

Okee, duidelijk.

avatar van booyo
Heel mooi ingetogen en uiteindelijk ook vrij heftige film. Goed acteerwerk, mooie score, verhaal alleen af en toe iets te klein gehouden. Iets minder met het Finse vrouwtje, iets meer van de onderlinge relatie tussen Fred en Cathal had Parked nog beter gemaakt.

avatar van voskat78
Een mooie ingetogen film over de vriendschap tussen Fred en Cathal waarbij de een naarmate de film verloopt steeds meer hoop krijgt, terwijl we de ander langzaam steeds meer zien afglijden... Hoewel het geen vrolijke film is, was het wel weer fijn om hem te herzien.

Aardige film over twee mannen die ieder in hun eigen auto wonen en elkaar ontmoeten op een parkeerplaats. De vriendschap tussen deze twee mannen (een jonge junk en een wat oudere man) staat centraal in deze kleine film. Van een echt verhaal is geen sprake. Hier en daar wat eentonig, maar wel een aangenaam rustig tempo.