• 8.227.933 stemmen

Alternatieve titel: Careless

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Mauro Bolognini

Met onder meer: Anthony Franciosa, Claudia Cardinale, Betsy Blair

IMDb beoordeling: 6,9 (244)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Over Senilità

Een vrijgezel van middelbare leeftijd die samen met zijn zuster een kleurloos bestaan leidt, komt via een vriend in contact met een jonge vrouw op wie hij hopeloos verliefd wordt. Pas na veel geschenken wordt ze zijn minnares. Te laat merkt hij dat zijn zuster sterft aan een onbeantwoorde liefde voor zijn vriend, die ook zijn medeminnaar van het meisje blijkt te zijn.

avatar van pippo il buffone

pippo il buffone

Nog geen stemmen voor deze verfilming van de homonieme Svevo klassieker door auteur Bolognini met Claudia en een IMDB gemiddelde van 8,0 ?

Film die dus geheel ter plaatse in Trieste is opgenomen, een troosteloos mistig Trieste gefotografeerd door auteurfotograaf Nannuzzi en spelend in vreemd genoeg de jaren 20, vreemd zeg ik want het boek dateert uit 1897, en expliciete referenties naar het fasjisme zitten er niet in, dus die transponatie begrijp ik niet geheel.

Franciosa die ons als voice-over begeleidt speelt hier Emilio, een decadente intellectueel van 35 die zoals gezegd samenwoont met een ouwe vrijster van een zus, Betsy Blair, een muurbloempje dat een verliefdheid heeft ontwikkeld voor Emilio's buddy Stefano( gespeeld door Phillipe Leroy), een zorgeloze en nihilistische bohémien.

Emilio zelf ontwikkelt een hopeloze liefde voor Claudia, een snolletje van wie iedereen ter plaatse weet dat ze de hoer speelt, behalve de held zelf natuurlijk die na deze ontdekking- we hebben te maken met een decadent- alleen nog maar verliefder wordt op deze schone.

Een droom wordt hier werkelijkheid: Claudia is hier voorzien van een Louise Brooks jaren 20 bob ! Daar staat tegenover dat...ze door een ander is gedubd, vreemd want ze was toen toch al een superster.

De verdere afloop van de intrige is gekend, maar op het slot is wel een wijziging aangebracht.

Kortom: een typische verzorgde Bolognini die zijn cult following niet teleur zal stellen, wat ook geldt voor liefhebbers van het in boeken en films immer melancholieke Triest.

Muziek werd prima verzorgd door Piccioni.

avatar van Movsin

Movsin

Verzorgde film van Mauro Bolognini met "onbeantwoorde liefde" als hoofdthema.

Anthony Franciosa speelt de rol van de hopeloos verliefde man die te laat zijn vergissingen inziet, terwijl Claudia Cardinale de speelse femme fatale vertolkt. Ook een gemerkt optreden van Betsy Blair.

Romantiek met een sterk realistische, melodramatische tint.