Blinker en het Bagbag-Juweel (2000)

België
Familie / Mystery

geregisseerd door Filip Van Neyghem
met Joren Seldeslachts, Jef Burm en Warre Borgmans

Als de zomer komt, begint het bij Blinker te kriebelen. De charmante, jonge speurneus bijt zich vast in een nieuw mysterie. Hij gaat op zoek naar de verdwenen juwelen van de barones. Blinker krijgt hulp van zijn trouwe vrienden, van vriendinnetje Nelle, van de onhandige 'Tikkenei' en zelfs van meneer Pastoor. En dan is er nog Sara, doof maar dapper. Maar in de speurtocht naar een fabelachtig juweel zijn er nog meer kapers op de kust.

avatar van Zavo
Een stuk minder slecht dan ik had verwacht.

leverafronny
Krijgt wel een hoge score op IMBd.

avatar van Pieter Montana
Veel beter dan het vorige deel.Acteurs zijn wat beter en het wordt een hoop spannender

avatar van Jorick
Toen ik een kleine jongen was vond ik het boek geweldig!

Aardige familiefilm, viel wel mee eigenlijk.

ik vond het boek vroeger ook wel best leuk(alle marc de bel boeken eigenlijk ),de film was ook best aardig.3***

desteven007
Vanochtend nog gezien, eigenlijk een goede film, en zeker met Warre Borgmans toen hij zei tegen zijn zoon maak u niet vuil hé! Hij was zelf helemaal zwart.

avatar van kimberlyVD
ook deze morge gezien... best wel een goeie film eigenlijk... goed verhaal, beetje romantiek... acteerprestaties zijn ook niet slecht...

Gajarigon
Ik vond die Nelle anders echt wel rotslecht. Het ene moment zegt ze "wa bedoelde daarmee" tien seconden later babbelt ze weer AN. Wel uitstekend gespeeld: de kus aan het einde.

avatar van krosnicky
deze zag ik even graag al deel 1 had hem ook op video . jamer dat onze video kapot is anders kon ik hem wel bekijken

avatar van film88888
Ze hadden het bij één film moeten laten, alhoewel deze ook best te pruimen is, maar al bij al matig.

Gelukkig kon Warre Borgmans zoals in de eerste Blinker helemaal boeien, en ook hier duikt hij op de meest leukste, en gezelligtste scenes op.

Maar die pastoor vond ik zo fout gecast.
De kinderen stoorde me niet echt.

avatar van Brix
Merkwaardig hoe verschillend meningen toch kunnen zijn.
In tegenstelling tot anderen hier vind ik Warre Borgmans absoluut niet te pruimen in deze films.
Dat hij een goed acteur is staat voor mij wel vast.
Maar wat hij hier doet is er ver over, en in geheel niet leuk meer.

Voor Els Olaers heb ik een zwak.
Maar niet alleen daarom beoordeel ik haar aandeel in de film positief.
Ze speelt haar rol gewoon goed.

De kinderen doen het heel aardig, vooral de zus van Blinker.
Jeff Burm is ook goed gecast als pastoor, met dergelijke rollen heeft hij wel ervaring.
De boswachter, Luk D'Heu vond ik dan weer zwak tot slecht neergezet.

Misschien moet ik niet te zwaar tillen aan kinderfilms als deze.
Maar ik moet toch onwillekeurig terugdenken aan de vele Vlaamse jeugdseries, die op TV te zien waren vroeger.
De meeste daarvan hadden toch wel iets meer dan de Blinker films.
Die vaardigheid van de filmmakers schijnt verloren te zijn gegaan, of in ieder geval niet doorgegeven aan de huidige generatie.

De kleuren van deze Blinker film zien er vreselijk uit.
Alsof iemand die aangebracht heeft met waterverf.

Deel drie heb ik nog niet gezien.
Maar ik vrees dat die ook niet beter zal zijn.

avatar van mipha
speelt regi niet mee?

avatar van Brix
Hier niet.
Wellicht ergens in het sport-topic.

avatar van lars-pixar
Leuke casting.Goed verhaal daarin ook goed geacteerd. 3,5*

avatar van Phantasm
Leuk tussendoortje, niet echt goed en ook niet echt slecht.

avatar van Metalfist
Blinkertje, maakt u niet vuil hé

Tjah, wat moet je doen als je met een serieuze snotvalling aan je bed bent gekluisterd? Dan zet je natuurlijk een film op. Liefst iets waar je niet te hard moet bij nadenken en waar het niet erg is als je hem halverwege even stopzet om een dutje te gaan doen. De keuze viel op deze Blinker en het Bagbag-juweel. Ik had beide Blinker films eens in een nostalgische bui gekocht, maar was aangenaam verrast dat het eerste deel me best nog wel kon bekoren. Ik had niet meteen enorm hoge verwachtingen voor deze opvolger, maar hoopte toch wel een op een evenaring.

Die is er uiteindelijk niet gekomen, daarvoor loopt het allemaal toch niet echt als een geheel. Waar ik me het verhaal van het eerste boek nog vrij goed kon herinneren, is de herinnering aan het Bagbag-juweel wat mistiger en misschien is daardoor net het resultaat ook niet meteen een vlotte film. Kon ik in de vorige film de eventuele gaten nog zelf wat opvullen, lijkt het hier vooral een fragmentarisch geheel te zijn geworden. Waar je in de voorganger nog de vlotte dynamiek had tussen Blinker, Nelle, Jonas en Mats, is het hier vooral de grote Blinker show geworden en dat werkt minder goed dan je zou verwachten. Een aantal leuke scènes weliswaar, de ontluikende romance tussen Blinker & Nelle blijft nog steeds mooi om te zien, maar heel de zoektocht (en uiteraard het vinden) van het Bagbag-juweel komt uit de lucht gevallen.

Beetje jammer ook dat een aantal van de cast niet meer wederkeren. Jonas (Matthias Meersmans) is zonder enige vermelding uit de film verdwenen, iets wat ook geldt voor onder andere Chris Lomme (Oma Blinker, hoewel die nog een kaartje uit Venetië stuurt) en Han Coucke (één van de Red Vampires), maar gelukkig keren Joren Seldeslachts (Blinker) en Melissa Gorduyn (Nelle) nog wel terug. Verder weer de gebruikelijke bijrollen van Warre Borgmans, toch het ultieme Tiekenei, en Els Olaerts. Let vooral ook nog op een cameo van Marc de Bel zelf bij de begrafenis van de Barones als leraar van de Dovenschool, altijd leuk om te spotten dit soort details.

Beetje minder dan zijn voorganger, maar nog altijd wel een degelijke jeugdfilm. Moeilijk om juist te duiden waar het misloopt, maar Blinker en het Bagbag-juweel voelt fragmentarisch aan en weet nooit als één geheel te overtuigen. Naar mijn gevoel zat het boek beter in elkaar dan hetgeen Filip Van Neyghem er hier van maakt.

avatar van K. V.
Niet zo lang geleden de eerste film bekeken en nu eens het vervolg. Ik vond deze eigenlijk beter dan de eerste. Het was een boeiender verhaal en de cast was ook wat beter.
De beeldkwaliteit was nog altijd niet om naar huis te schrijven.