Verboden te Zuchten (2001)

België

geregisseerd door Alex Stockman
met Stefanie Bodien, Senne Rouffaer en Stefan Perceval

Brussel, 1999. De zesentwintigjarige Joris is weer alleen na het einde van een eerste liefde. Hij heeft besloten 'de stad van zijn leven' te verruilen voor een zonniger oord. Een voorgevoel belet hem echter zijn weg naar het station te vervolgen. Hij keert op zijn schreden terug en neemt tijdelijk zijn intrek in een oud hotel. Daar blijft hij nog vier dagen en nachten in de greep van de stad, in een schemerzone tussen herinneren en vergeten, dromen en waken...

Leuke filmtitel nadat de site er een halve dag heeft uitgelegen.

Menni
Zeker weten, de beste film van vorig jaar voor mij .

Verschijnt komende week op DVD.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik zag het ook, komt zomaar uit de lucht vallen. Ben hier altijd wel een beetje benieuwd naar geweest. Uit het plot haal ik zo drie dingen waar ik een zwak voor heb in films. Steden bij nacht, oude hotels en alleen zijn.

avatar van narva77
narva77 (crew)
Laag gemiddelde hier zeg! Vond het een hele sfeervolle film. Mooi zwart-wit geschoten ook.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Laat ik dan ook maar een bijdrage leveren aan een hoger gemiddelde. Ook ik vond dit een mooie film. Stockman houdt van de vroege Jarmusch en heeft ook wel iets met Godard. Maar dan anders. Fraai, soms aandoenlijk en soms pijnlijke film over iemand wiens leven uiteindelijk overeind wordt gehouden door hoopvolle, kleine contacten met anderen. Met de hoteldochter, een man van wie hij de pas terug komt brengen, een meisje met een wond aan haar hand. Hij vind bij allemaal iets kleins, op het eerste gezicht haast zonder betekenis, maar uiteindelijk heel belangrijk. Mooi zwartwit en muziek van Daan.

3.5*, maar ik neig een beetje naar een viertje.

avatar van Near_Dark
Dat was een vreemde film !
Volledig in zwart-wit opgenomen, met een soundtrack van Daan. http://www.daan.be/

Normaal gezien ben ik wel te vinden voor zulke sfeervolle, levens beschouwende films.
Maar deze deed het niet voor mij. Hij begint goed en even dacht ik dat het wat ging worden. Maar neen hoor, buiten enkele interessante gesprekken en wat mooie plaatjes van Brussel bij nacht viel er niet veel te beleven.

Ik begrijp heel goed welke gevoelens Alex met deze film probeert uit te drukken, maar in mijn ogen is hij daar maar half in geslaagd. Waarschijnlijk zullen tieners en twintigers zich eerder aangesproken voelen door dit sfeertje van: 'wat moet ik nu in Gods naam met mijn leven aanvangen na deze mislukte relatie'...?

Voor een oudere Vos als ik pakt dat niet zo goed meer. Ik heb mijn draai al gevonden in het leven, nu maar hopen dat dit zo blijft of ik kan ook doelloos door de stad beginnen dwalen zoals Joris in deze film

De muziek vond ik dan weer wel goed. Ik wist niet op voorhand dat deze door Daan geschreven en gecomponeerd was, maar reeds vanaf de eerste tonen herkende ik zijn stijl. Hij komt zelfs even in beeld tijdens een optreden in een nachtclub, waarbij Joris uit de bol gaat en mee begint te pogoën met de jongeren.

5/10.
Hij heeft zo zijn momenten, maar over de hele lijn gezien vond ik hem wat mager uitvallen. Hier zat meer in !

Aangezien Alex een beginnend regisseur is kan dat nog goed komen in zijn toekomstige films. Hij heeft zeker potentieel.

Mooie zwart-wit beelden, vooral van Brussel en een goede soundtrack (Daan).
Maar het verhaal op zich kon me helemaal niet boeien.
Ben blijven kijken omdat de beelden zo herkenbaar waren anders zou ik het niet hebben volgehouden.