Vamps (2012)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Amy Heckerling
met Alicia Silverstone, Krysten Ritter en Sigourney Weaver

Stacey (Krysten Ritter) en Goody (Alicia Silverstone) leiden een uitermate goed leven in de New Yorkse nachten als twee knappe, jonge vampieren. Hun leven raakt echter gecompliceerd wanneer ze verliefd worden op twee mannen en worden opgejaagd door vampierenjagers. Nu zullen ze een keuze moeten maken die hun onsterfelijkheid en misschien nog wel veel meer in gevaar kan brengen.

AHWA
Sign me up, leuke trailer.

avatar van Inland Rabbit
Kyrsten Ritter . Heckerling kan hier wel een goeie film van maken, vertrouw daar wel op.

avatar van MisssZ
Al gezien voordat ik wist dat die nog niet uit was... :S Matige film

avatar van Inland Rabbit
Moeilijke film om te beoordelen, nog moeilijker om succesvol te distribueren.

De film gaat over Goody (Silverstone) die ergens in 1840 is geboren en Stacy (Ritter) die pas net 40 is. Beide heben ze echter deels moeite om zich aan te passen aan de maatschappij, Goody net ietsje meer. Muziek is niet zo goed meer als het was, datzelfde geldt voor comedy, films en communicatie. Waarom is alles digitaal en ingewikkeld,
Een niet erg subtiele stempel van Heckerling, die haar mening van de huidige maatschappij wil doordrukken. Gelukkig zijn er genoeg aspecten die de film leuk maken.

De combinatie Ritter en Silverstone werkt perfect, Dialoog is vaak vrolijk, snel en soms wat naïef. Een zeker camp gehalte is ook aanwezig, waar er nog wel eens wat afgehakte ledematen langskomen en de sfx behoorlijk slecht zijn. Betrek onder andere Sigourney Weaver, Malcolm Mcdowell en Wallace Shawn (Southland Tales) in het geheel en je weet dat het onzin wordt.

De hele vampierwereld wordt luchtig weergegeven. Er valt best wel wat Buffy in terug te vinden, maar ook Queen of the Damned (u zijt gewaarschuwd). Ze lopen tegen muren op, hebben aarde in hun doodskist (dat ligt beter) en drinken ratten leeg, met een rietje.Spoilers? Neh, dat zijn dingen die bij hun leefwereld horen en al snel in de film aan bod komen.

Wat ik in het begin al zei, voor wie is de film gemaakt? Hoe ouder je bent, hoe beter je de film beoordeelt, misschien. Echter de film is weer te vlot voor mensen die niet meer zo meedoen met de huidige jeugdcultuur. 21-38 lijkt me een aardige doelgroep van mensen die deze film ook een beetje in kunnen schatten.

Goed, niet te promoten als bios film, want te verzuurd en nostalgisch. Op dvd waarschijnlijk maar weggelegd voor een select groepje mensen. Commercieel gezien dus helemaal huilen. Toch is dit misschien wel de leukste vampier "jeugd" film in jaren.

Qua beoordeling? Lastig. De film kent zeker zijn minpunten. Het kiest op sommige momenten niet vol voor komedie, terwijl dat wel zou moeten. Er zitten wat melodramatische stukken in, die een beetje uit de lucht komen vallen. Voordeel van de twijfel voor nu. 3.5*

avatar van rep_robert
Vamps is een erg frisse film. Silverstone en Ritter zijn een erg leuk koppel en de zelfspot waar iedereen mee te koop loopt in de film is erg leuk. Die AA meeting voor Vampieren is echt geniaal
Het frisse karakter van het eerste uur, waarin ook heel veel visuele grappen verwerkt zitten werken op de lachspieren. Dan begint het verhaal iets serieuzere vormen aan te nemen. De luchtigheid blijft gelukkig nog lichtjes op de achtergrond acteren, waardoor de balans tussen drama en komedie goed blijft.

Erg leuke film, raar dat het een onbekende titel is verder. Ik zie ook niet in waarom het grote publiek hier niet van zou kunnen genieten zoals IR hierboven zegt. Het is best een toegankelijke vampierenfilm. Juist erg leuk dat het op deze manier wordt gebracht.

avatar van Cobusss
Na 10 minuten afgezet toen ze een rietje in een rat stak...

avatar van Inland Rabbit
riep dat herinneringen op?

avatar van rep_robert
En waarom zet je hem af op zo'n moment? En waarom een beoordeling na 10 minuten film gezien te hebben..

avatar van mikeholland
Afgezet na een 15 min. Bukfilm!

avatar van Drifter
Na een kwartier was ik het al zat, maar wel afgekeken. Werd helaas niet beter.
Het verhaal rammelt aan alle kanten, ik weet niet wat de bedoeling is van deze film, romantisch-komisch? Voor mij in ieder geval een drama. Paar giechelende meiden die ineens serieus worden maar ook weer niet. Onduidelijke bijrollen die niets toevoegen.
Ene Van Helsing die niet te volgen is in zijn doelen. En dan heb ik nog geprobeerd om de film positief te bekijken.
Meer kritiek is geen probleem maar ieder moet maar voor zich kijken.
Het doet Sigourney Weaver geen goed om hierin mee te spelen.

avatar van tal1b
Drifter schreef:
Na een kwartier was ik het al zat, maar wel afgekeken. Werd helaas niet beter.
Het verhaal rammelt aan alle kanten, ik weet niet wat de .

Niet meer verder kijken volgende keer!
Wist ook al na de opening vd film, dat deze film behoorlijk kansloos is. Soms weet je het van tevoren ook al, maar goed...

avatar van tal1b
Cobusss schreef:
Na 10 minuten afgezet toen ze een rietje in een rat stak...

Ja erg hè.

Vreselijke horror/komedie misschien wel geschikt voor kinderen van een jaar of acht.

avatar van Inland Rabbit
Wat een gezeur hier. Iedereen zijn goed recht hoor, maar de film afzetten na 10 minuten? Ga dan poepen, daar beleef je waarschijnlijk nog meer lol aan. Kun je daarna de nieuwe James Bond kijken en een 5* geven..

Vraag me ook wel af wie van de negatievelingen hier met positieve verwachtingen in ging, uit liefde voor een film als Clueless bijvoorbeeld.

avatar van rep_robert
Snap het ook niet helemaal. Het is juist een verfrissende film en ik vraag me af in hoeverre je na 10 minuten deze film al totaal waardeloos kan vinden. Ach ja, uitleg zie je toch niet van die mensen.

Of dit:
Drifter schreef:

Reacties als dit kan je weinig mee. Het verhaal lijkt me behoorlijk straight forward, kan nou niet zeggen dat er gaten in het verhaal zitten. Wat rammelt er dan?
Daarnaast staat er komedie/romantiek, dus een komedie met romantische invloeden(serieuzere momenten). Onduidelijke bijrollen die niets toevoegen? Welke rollen dan?

avatar van DonOswaldo
Freshening indeed.

Al maakt dat nog geen film, maar gelukkig ook gewoon erg leuk uitgewerkt. Het verhaal neemt z'n tijd, langzaam worden de 2 romances verteld waarbij eentje de moord op Cisserus inleidt. Maar door de genoemde uitwerking en het luchtige acteerspel van o.a. Alicia Silverstone en Krysten Ritter verveelt het ook nergens. Echt hilarisch wordt het niet, maar prima mee vermaakt.

3,5* Met gemak.

avatar van schumacher
Ik heb hier de reacties gelezen, ik ben zelf iemand die op zich snel tevreden is, als de film maar kan boeien ben ik al content maar deze film hier vind ik ook 2 keer niks, het gebeurt zeer zelden maar na 30tal min ook gestopt met kijken en dat gebeurd zeer zeer zelden zoiets omdat sommige films toch nog beter worden, bij deze bleek dit niet het geval, echt een flutfilm ze.
Sloeg toch echt nergens op en komedie? Welke komedie?
Dat rietje in de rat vond ik wel wijs al is het onnozel maar vond er toch niks lachwekkends aan .

avatar van myster01
ben benieuwd na 't lezen van alle reacties. ga 'm vanavond bekijken (voor m'n eerste beoordeling hier )

avatar van Elineloves
Vampire awkwardness. Leuk!

Leuk om Chloe van 'Don't Trust the B---- in Apartment 23' te zien. Niet altijd even grappig, de plank wordt soms best misgeslagen, maar over het algemeen onderhoudend genoeg om te amuseren. Alicia en Krysten hebben allebei een prettige manier van acteren, ze lijken zichzelf niet serieus te nemen en dat geeft net dat speelse randje er aan. Mix tussen de luchtigheid en de drama werkt ook prima. Ik kan er wel van genieten, met name dat 'dating' (zelfbruiner, haha) gebeuren van Krysten en de ontmoeting met de schoonouders e.d. zijn scènes die ik zeker kon waarderen.

avatar van Nientje1980
Saai, niet echt grappig.
Blijft gewoon erg op de vlakte. Jammer, had echt wel potentie.

avatar van blurp194
Alicia Silverstone is vast echt een vampiertje... ze lijkt nauwelijks een dag ouder dan in het clipje van Aerosmith waar ze bekend mee werd. Maar da's wel in de vorige eeuw...

Maar wat een geniale film is dit. Leuk onserieus, campy af en toe zelfs. Alicia Silverstone en Krysten Ritter zijn samen echt goed, spelen een leuk en fijn stel vampierenmeiskes op zoek naar hun weg in de wereld. Onderdrukt door hun wat te sterk overheersende mamma Sigourney Weaver. En dan naar de VA-meeting waar Malcolm McDowell een perfecte Vlad-the-Impaler neerzet. Met z'n breiwerkje. Afspraken met vriendjes, met alle onzekerheid die daar bij hoort - en dan kunnen ze zichzelf niet eens in de spiegel zien

Leuk.

avatar van gillie24
Leuker dan verwacht, een solide wegkijker.

Alicia Silverstone ziet er inderdaad niet veel ouder uit dan haar rol in 'Clueless' in 1995, dus haar casting is logisch. Ik zie haar altijd wel graag. Ook Ritter is leuk, waar ik normaal geen fan van haar ben. Ook nog een aantal bekende bijrollen (Weaver, McDowell).

De film zelf is nergens hilarisch, maar heeft zijn grappige momenten waarbij alles gelukkig lekker luchtig blijft en de film en de acteurs zichzelf niet al te serieus nemen.

avatar van Bakema NL
Verrassend geinig filmpje. Geen hoogvlieger, maar kijkt gewoon lekker weg. Gezien de titel verwachtte ik een bewerking van de Vamps mini-series van de comics uitgegeven door DC, maar ik had nooit van een dergelijke verfilming gehoord. En dat bleek dus ook niet zo te zijn, dit staat op zichzelf.
Mijn vriendin wilde de film eerder niet zien.....vampieren....en dan is ze er eigenlijk al klaar mee. Ze ging wat op de laptop doen dus ik dacht kom ik ga die film dan kijken. Ze heeft de hele film dus meegekeken en vond hem best vermakelijk. Dit zou je haast kunnen omschrijven als een romkom met vampieren(light). De paar effecten zien er ook heerlijk cheesy uit....stopmotion, verdraaid, dat wordt nog gebruikt dus. Normaal zou je er om moeten lachen, maar het past hier ergens wel en draagt bij tot de charme van de film.
Het eerste kwartier dacht ik ook dat het niks zou worden, maar uiteindelijk best grappig dus met een paar lekker flauwe grappen......die poster die op een gegeven moment opduikt die ene seconde....hilarisch!!! Beste grap eigenijk in de film.

avatar van Filmkriebel
Gelukkig duurde dit niet veel langer dan 80 minuten anders had ik het niet uitgehouden. Hier zit gewoon geen verhaal in en wat een flauwe vampierenhumor zeg. Er valt weinig lol mee te beleven. Slaat vooral op vampieren vs maatschappelijke evolutie en lachen met de vampierenclichés maar lijkt meer op een TV-serie dan op een kwaliteitsfilm. En nu weet ik meteen dat je komedies best niet aan vrouwen overlaat Ook het acteerwerk was vrij zwak : Alicia Silverstone, ooit een teenie hotshot in de videoclips van Aerosmith, heeft zowel haar schoonheid als haar gebrek aan acteertalent behouden. Leuk om Sigourney Weaver en Malcolm McDowell in dit niemendalletje voorbij te zien lopen en veel meer leuks dan dat was er niet.

avatar van danny61
Eigenlijk een middelmatige film ik had er meer van verwacht maar toch de moeite voor één maal te zien . ik geef 2,5 op 5

avatar van Sarasani
Jammer, er had zoveel meer in kunnen zitten!

avatar van Noodless
Tijdje geleden een half uurtje al bekeken, maar toen stopgezet omdat het concept me toch niet zo aansprak. Misschien was ik gewoon ook te moe..... Nu, een nieuwe kans gegeven en ik moet zeggen dat het toch op de één of andere manier me wel aansprak. Er zitten leuke dingen in het vampierenverhaal en het wordt allemaal heel luchtig gebracht. Maar helaas zitten er ook heel wat flauwe momenten in het verhaal die afbreuk doen op het hele concept. Positief is ook wel de cast die de film wat pit geven. Maar te weinig voor een voldoende. 4/10

avatar van m1701
boring... na een half uur al uitgezet.
Acteerwerk was echt verschrikkelijk!

avatar van ILDIB
Beetje nikszeggende film. paar grappige momenten. leuke actrices.

avatar van soom
Krysten laat zien dat ze wel meer kan doen dan de hoofdrolacteurs bijstaan. Eigenlijk zou ze gewoon een hoofdrol moeten spelen. Alicia werd net een tikje minder vervelend en zeurderig vanwege haar. Wallace Shawn, Sigourney Weaver en Malcolm McDowell (oh, hij van die onbetekenende film van Stanley Kubrick dacht ik sarcastisch) als bekende hoofden doen het leuk. Het is geen Twilight, doet een beetje matig Sex and the City na, maar slaagt daar weer eens net niet in.
Dus wat blijft er over?
Een net niet filmpje, eigenlijk. Het wil wel goed worden, maar het komt maar nauwelijks van de grond. En het sprankelt maar met moeite. Wellicht is het feit dat ik Alicia Silverstone op zich eigenlijk maar wat vervelend vind overkomen, daar wel schuldig aan.

Nee, dit is het gewoon niet zo. Het scheelt nog dat er wel een voelbare liefde voor de beelden te voelen is. Dat merkte ik vooral aan de setting die er aan het einde werd gegeven. Hoe Goody daar op Times Square staat en denkt aan vroeger tijden. De locatie terughalen van toen is nostalgisch, natuurlijk, in een andere kleur gezet. Dat vond ik mooi, en de genoemde elementen (*mensen) ook. Alleen mevrouw Silverstone niet zo heel erg.

Aardige komedie