Il Seduttore (1954)

Italië

geregisseerd door Franco Rossi
met Alberto Sordi, Lea Padovani en Jacqueline Pierreux

Alberto werkt bij een firma en zijn vrouw runt een klein restaurant. Hoewel hij erg verliefd is op zijn vrouw, is hij een onverbeterlijke, zorgeloze vrijbuiter, die maar wat graag de vrouwtjes verleidt. Zijn rokkenjagerij brengt hem in allerlei problematische, maar ook komische situaties.

Ze bestaan bij de honderden : films waarin Alberto Sordi een zielige loser vertolkt die wanhopig probeert de schijn op te houden, maar zichzelf steeds weer verslikt in zijn pogingen om te ontsnappen aan zijn pathetische, benepen, kleinburgerlijke omgeving en karakter....dit is weer een archetypisch voorbeeld, 1 van de geloof ik 10 hoofdrollen die hij alleen al dat jaar vertolkte.
Duidelijk een op zijn maat gesneden vehikel ook, al is het scenario dan gebaseerd op een stuk van Fabbri waar Sordi niets mee van doen had. Bewerkt door Sordi's vaste scenarist Sonego onder andere, dusdanig dat het niet eens meer oogt als een verfilmd stuk. Effect dat men ook wilde bereiken.
Regisseur de niet overdreven gerenommeerde Rossi die wist dat de hele film om Sordi draaide, en hem geen strobreed in de weg legde verder. Net als de rest van de cast : geen mannetjes als concurrenten, slechts wijfjes maar dat kon Sordi wel hebben. Ook daar geen grote namen overigens, met Perrieux ( die jullie ook kennen als moeder van....Leaud ! Die vader had wel een ongelofelijke rotkop dan, want lelijk was ze zeker niet . En natuurlijk Padovani als Sordi's vrouw die thuis de broek aanheeft en de capriolen van haar kansloze hubby gelukkig niet geheel lijdzaam toeziet.
Verhaal kunt u zelf wel uittekenen : Sordi- nietig klerkje- houdt zich voor Don Juan, is een hopeloze stakker echter wiens pogingen om- uiteraard buitenlandse- chicks te versieren uitlopen op daverende mislukkingen, dermate dat zijn vrouw hem moet redden van de totale ondergang.
Voor liefhebbers van CAI fifties style en de nog vrij jonge , niet geheel megalomaan geworden Sordi zeker te genieten, houdt zich voor zijn doen in en speelt zijn trademark rol met verve. Geen kluchtigheid gelukkig en niet mikkend op een gemakkelijke lach.
Uit op DVD in IT, geen subs. Heb nog geen fansubs kunnen vinden.