The Erotic Man (2010)

Denemarken

geregisseerd door Jørgen Leth
met Jørgen Leth, Angeli Bayani en Sue Prado

Jørgen Leth reist naar verschillende landen, telkens op zoek naar een vrouw voor één bepaalde scène: Een vrouw, meestal naakt, zitten in een hotelkamer, treurend om het verlies van haar minnaar die is terug gekeerd naar Europa. Maar met elke nieuwe heruitvoering van de scène, begint de vraag naar geloofwaardigheid. Het is immers een troosteloze fantasie – de constante vraag naar een man om opnieuw de scène te ervaren. De scènes worden vergezeld met beeldmateriaal van Leth alleen in hotelkamers, piekerend over de valkuilen en de aard van zijn project; hilarische discussies van de castingsessies met zijn collega’s, esthetische naaktstudies van vrouwelijke organen en een boottocht op de Amazone. Het resultaat is een elegie van verloren mogelijkheden en een ode aan de vrouwelijke sensualiteit.

avatar van SnakeDoc
Geen idee wat ik van deze film moet gaan vinden.
Hier overigens nog een nieuwe poster te zien:

The Erotic Man Poster #2 - Internet Movie Poster Awards Gallery - impawards.com

Een soort experiment, dit portret van Leth zelf , waarin hij het belangrijk vindt te vertellen van hoeveel soorten vrouwen hij houdt en wat hij onder erotiek verstaat en dat hij ook voor seks wil betalen. Het merendeel van hen wordt naakt in allerlei poses getoond. Persoonlijk vind ik de grens tussen seks en seksisme flinterdun. Deze film is meer een documentaire en zeker geen drama.

Ja, wat moet je van deze film vinden. Een plaatjesboek van mooie vrouwen op exotische locaties van een Deense regisseur die 'het wezen van de erotiek' wil vastleggen en overduidelijk op Zuid-Amerikaanse vrouwen valt. Nou, die mogen er wel wezen, want ze worden in al hun glorie getoond.

Maar de film heeft ook iets (heel veel) voyeuristisch. In feite gaat het gewoon om een oude man (met veel geld) die z'n dromen najaagt (want het einde nadert). Die vrouwen zijn best bereid om te doen wat hij leuk vind, want misschien kunnen ze daardoor hun leven wel verbeteren. Goedbeschouwd niet erg verheffend. Maar de vrouwen zijn adembenemend mooi.

avatar van Noodless
tja, inderdaad een rare film. Je voelt dat de regisseur iets persoonlijks in deze documentaire wilt vertellen, maar qua uitvoering komt dit niet echt aan de orde. De vrouwen worden volledig naakt getoond en komen uit alle uithoeken van de wereld : Filipijnen, Senegal, Brazilië, Haïti, ...maar vooral het continent Zuid-Amerika komt aan bod. De mooiste vrouwen kwamen eigenlijk maar kort in beeld en tonen weinig of geen naakt zoals de anderen. Beetje jammer want ik denk aan de Braziliaanse schoonheden Livia Ramos Soares, Carla, Chaisiellen Anne da Silva Oliviera en Giovanna Biotto die te weinig aan bod kwamen. Misschien waren deze wat te duur. Ik voelde wel de aanwezigheid van eenzaamheid in de vorm van herinneringen uit het verleden en deze terug koesteren. Ook bij bepaalde dames voelde je de kille omstandigheden des levens. 4/10