Rembrandt en Ik (2011)

Nederland
Drama / Biografie
200 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Marleen Gorris
met Michiel Romeyn, Dragan Bakema en Sophie van Winden

De miniserie vertelt in vier delen het bewogen leven van de grootste kunstenaar van de Gouden Eeuw. In elke aflevering krijgen we Rembrandt te zien vanuit de ogen van iemand die dicht bij hem staat: Jan Lievens, Saskia van Uylenburgh, Govert Flink en Cornelia. Deze vier 'Ikken' hebben ieder een andere relatie tot Rembrandt en deze verhalen geven dan ook een rijk geschakeerd beeld van het leven en werk van deze eigenzinnige man met zijn grote talent.

avatar van Kaiser
Wat een vreselijk politiek correcte troep is dit zeg. Personages die nog nepper zijn dan die van de gemiddelde musical, de viezigheid hardheid en mentaliteit van het leven en de maatschappij zijn ook ver te zoeken. Juist het contrast tussen de donkerheid van deze tijd en de schoonheid van Rembrandts werk waren een mooi contrast geweest. Rembrandt was rauw en realistisch, iets wat de makers van deze serie misten. Met moeite afgekeken en heb wel drie keer over de aflevering met Saskia moeten doen, wat een irritant en nep personage dat ook nog eens slecht geacteerd werd maarja let's cut to the chase 0,5 niet om aan te zien. Jammer!

Hield het een halve minuut vol.

avatar van Donkerwoud
Kaiser schreef:

Dit hebben ze wel degelijk geprobeerd te verbeelden. Misschien dat ze er niet ver genoeg in konden gaan!?

avatar van Blur
De grootste troef is Michiel Romeyn, die door bijna zichtzelf te spelen, De perfecte nukkige, latere Rembrandt is. Grootste minpunt: is de stroeve vertelstem, die te veel moet duiden , waar de beelden niet voor zichtzelf kunnen spreken.

Laatste twee afleveringen redden de boel, de eerste twee afleveringen zijn veel te statisch en karikaturaal.

avatar van Decec
Ik vond een goede drama serie...
Prachtig kostuums...
Redelijk acteerwerk...
Acteur Michiel Romeyn speelt redelijk goed...
Mooi historisch verhaal...

avatar van riesma
..., maar...?

Vond het tweede en vierde deel het mooist, de karakters hadden iets meer uitgediept moeten worden, maar een geweldige serie!