James Tont Operazione U.N.O. (1965)

Italië

geregisseerd door Bruno Corbucci
met Lando Buzzanca, Evi Marandi en Loris Gizzi

China wordt uit de Verenigde Naties gezet en de verbitterde Chinezen zinnen op wraak. Een magnaat uit de muziekwereld, Goldsinger geheten, is medeplichtig aan het voorbereiden van het kwade plan het VN-gebouw op te blazen. James Tont, een potsierlijke geheim agent met ongelooflijk veel geluk, wordt opgeroepen en slaagt erin, na een reeks lachwekkende gebeurtenissen, de ramp te voorkomen.

Er bestaan er 2 van : James Tont films...dat U.N.O. de eerste was had u al begrepen, dat de titel 2 betekenissen heeft kunt u hierboven reeds lezen. 1 van de talloze Bond spoofs dus uit IT in die tijd gemaakt, 1 van de kinderachtigste ook maar wie weet daardoor ook 1 van de leukste. Dat is opmerkelijk, omdat broertje Corbucci en buddy Grimaldi normaliter garant staan voor pijnlijk onleuke gags en situatiehumor. Ook Buzzanca is niet meteen een garantie voor leut, al zie ik hem meestal wel graag bezig maar daaarmee ben ik sowieso een uitzondering. Ik heb hier toch wel een paar keer goed om moeten lachen vrees ik, de gags zijn soms aardig inventief en Buzzanca brengt het met een dikke knipoog zonder helemaal debiel te worden.
Zoals u reeds begrepen had is de intrige een spoof op Goldfinger , en leuker bedacht dan F&C klassieker Goldginger, Rosalba Neri buffs welgekend. Die Neri of vergelijkbaar kaliber italocultbabes worden hier wel gemist, Marandi als good spy girl is niet verkeerd natuurlijk maar over het geheel viel het wat tegen. Om de doelgroep te bedienen hadden de makers het lumineuze idee om ook wat musicarello elementen toe te voegen : schurk Goldsinger is immers een platenmagnaat. Dat had de film de nek om kunnen draaien en richting imbeciele kunnen duwen, die klip wordt gelukkig vermeden. De verdere inhoud kunt u hierboven lezen, dat de wereld gered zal worden zal u niet verbazen.

Enkele leuke gags zei ik : de gouden bodypaint waarin men slechts is vergeten Tonts l*l mee te verven was misschien iets te flauw, wat ongetwijfeld ook geldt voor geheim agent "topolino" die idd. een pratende muis is, maar vond dat stiekem wel erg grappig. Ook leuk het "Siciliaanse" segment dat waarschijnlijk voor een internationaal publiek niet echt werkt. Briljant was de murder by naald als de held op een reusachtige 45 toerenplaat wordt gelegd. Maar frappantst misschien of wel zeker : het aandoenlijke Fiat 500tje dat hier de beroemde Aston Martin mag vervangen, maar minstens even ingenieus in elkaar is gezet ! En die "onderzeeer" kwam lang voor the spy who loved me...verder nog wat absurde grapjes als het jezelf door de plee spoelen, en naturlijk de befaamde gadgets waarvan de meesten voor de hand liggen, niet echter de mini .38 onder de tong van Tont aka agent 077,5 ! Toch ook aardig bedacht.
Het werkt natuurlijk allemaal slechts als de film een goed tempo heeft, is hier ook zo. Dit alles ondanks de zeer bescheiden middelen waarmee hij gefabriceerd is : zo goedkoop als een F&C spoof ongeveer, bijna geheel opgenomen in Cinecittà en de zgn. uitstapjes naar Las Vegas, Hong Kong of Miami zijn studiowerk. Goed, we doen " echt " NY aan maar dat is slechts heel even en veel kan er niet gedraaid zijn.
Best een aardige timewaster voor liefhebbers van silly sixties actioners, helaas niet uitgebracht met anderstalige onderschriften. Fansubs to the rescue dan maar.