O Leão da Estrela (1947)

Portugal
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Arthur Duarte
met António Silva, Milú en Maria Eugénia

Een typische middenklasse familie uit Lissabon, geleid door een vurige Sporting Lissabon fan, verhuist naar Porto. Het min of meer verhulde doel van de verhuizing is de oudste dochter uit te huwelijken aan een rijke erfgenaam uit het noorden. Deze jongen met keurige referenties is echter een fanatiek Porto supporter. Wint de liefde het van de voetbalrivaliteit?

avatar van Lord Flashheart
Uniek tijdsdocument van het Portugal uit de jaren ´40, ten tijde van het Estado Novo regime. Uiteraard interessant voor mensen met enige historische belangstelling, maar de film schetst ook een leuk beeld van de sociale verhoudingen in die tijd.

De familie van de hoofdpersoon is een typische middenklasse familie: pa leidt een klein eigen bedrijf en ma zit thuis (m.a.w. hoeft niet te werken). Zijn oudste dochter is in de huwbare leeftijd en als er een belangrijke voetbalwedstrijd tussen Sporting en Porto plaatsvindt, heeft hij een excuus om de familie mee te slepen naar Porto. Om zijn dochter te koppelen aan een erfgenaam uit een gegoede familie, doet hij zich echter groter voor dan dat ie is. Dit leidt natuurlijk tot allerlei hilarische situaties.

Hoogtepunt was voor mij de match tussen Porto en Sporting, waar je grootheden uit de jaren '40 aan het werk kan zien. Voor niet voetbalfans: Sporting Clube de Portugal was in die tijd dé club van Portugal (Benfica brak pas in de jaren '60 door). De rest van de film kabbelt rustig door, al wordt het nergens echt saai. Het verhaal is verder een beetje een niemendalletje, maar dat was voor mij ook niet de reden om de film aan te schaffen.

Aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in een stukje Portugese historie. 3***

avatar van wendyvortex
Portugeese komedie uit 1947 blijkt de tand des tijds prima doorstaan te hebben.
Redelijk bekend verhaal over familie die zich rijker voordoet dan ze in werkelijkheid zijn en hun pogingen dat te verbergen voor aantaande schoonfamilie.
Film neemt ruimschoots de tijd, maar zakt nergens in mede dankzij de erg leuke rol van Antonio Silva (die af en toe een beetje doet denken aan Groucho Marx).

avatar van The One Ring
Een Portugese komedie uit de jaren '40: die zie ik niet bepaald wekelijks. Helaas bleek het een weinig unieke ervaring te zijn. Dit soort verhaallijnen zijn echt standaard in Amerikaanse screwball comedies, waar deze film sowieso erg veel op lijkt. Het enige opmerkelijke verschil is dat hier Portugees gesproken wordt en voetbal een belangrijke sport is. Verder is het geen probleem, want het is best een aardige screwball comedy, ondanks dat de grappen te onorigineel zijn om werkelijk over een topper uit het genre te spreken. Sommige situaties worden ook nauwelijks uitgebuit, zoals die man die moet komen zeggen tegen de rijke familie dat de hoofdpersoon stervende is. Daar had veel meer ingezeten. Maar ik hou wel van dit genre en vind het snel aangenaam vermaak. António Silva is ook erg geestig in zijn hoofdrol.