Tarzan the Tiger (1929)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Henry MacRae
met Frank Merrill, Natalie Kingston en Al Ferguson

Het verblijf van de Engelsman Lord Greystoke, alias ‘Tarzan’, en Lady Jane in Afrika is vernietigd door de Arabieren. Jane is door de wetenschapper en gelukszoeker Albert Werper, die zich als vriend van Tarzan en Jane had voorgedaan, verkocht als slavin aan de slavenhandelaar Achmet Zek. Vanwege een klap op zijn hoofd heeft Tarzan geheugenverlies. Wanneer Tarzan zich na enige tijd hersteld heeft en ook zijn geheugen terug heeft gekregen, gaat hij op zoek naar Jane en hij maakt daarnaast ook nog jacht op Werper.

avatar van movie acteurs
Ik had de film maar in stukjes gekeken. In verband met de speelduur maar ook met die chapters. Het heeft gewoon niks weg van Tarzan. Met name de Tarzan call (schreeuw) is zeer anders. Zoiets als een leeuw of tijger. Naast dat is de film ook nog eens behoorlijk knullig. Tarzan heeft toch geen luipaarden pakje aan . Ik vond Frank Merril er ook niet uitzien. Nee dit doet het niet voor mij 1,0.

avatar van Brix
Een serial is ook bedoeld om niet achter elkaar alle delen te bekijken.
Dan gaat de kracht van de cliffhangers ook verloren.
In de bioscopen werden die delen aan tempo van één per week vertoond destijds.

Over de kleding van Tarza/ Merrill even dit:
Hij is, zeker door het dragen van schoenen van bont en een groot kledingstuk van luipaardhuid, inderdaad nogal over-dressed.
Toch was dat niet helemaal naast het originele voorbeeld (de boeken van schrijver Burroughs)
Daarin droeg Tarzan namelijk ook af en toe een dergelijk kledingstuk (zonder de voetbedekking weliswaar)
Ook in de eerste Tarzan stripverhalen is hij zo gekleed.

Daarbij komt nog dat ook het verhaal van Tarzan the Tiger gebaseerd is op de oorspronkelijke Tarzan romans.
Dat was overigens ten tijde van de stille filmperiode meestal het geval.
De latere films met Weissmuller en consorten hadden met de boeken niets meer te maken.
We zien hier o.a. ook een van de belangrijkste personages uit de Tarzan romans, hogepriesteres La, van de verloren stad Opar.

Merrill was dan ook nog een zeer goede stuntman, die het moeilijke werk voor o.a. Tarzan voorganger Elmo Lincoln opknapte, en het slingeren aan lianen voor het eerst in beeld wist te brengen.
Ook won het in de jaren dertig een wedstrijd voor best gebouwde man.
Zoiets als een body builders wedstrijd zeg maar.
Zijn bovenlichaam. en vooral zijn armen waren indrukwekkend.
Hij was oersterk, hetgeen hij met live optredens demonstreerde.
De verbluffende krachttoeren die hij daarbij uithaalde kon niemand hem nadoen.

Jammer dat hij de overstap van de stille film naar de geluidsfilm niet gemaakt heeft.
Met een betere aankleding (minder is meer in dit geval) en minder schmink was hij een betere Tarzan geweest denk ik.

Deze serial was de eerste Tarzan film met geluidseffecten, al waren die zeer beperkt en knullig geef ik toe.

Over de Tarzankreet kunnen we hele discussies opzetten.
Die van Merrill was een niet al te geslaagde poging, dat is juist.
Maar de jodel van Weissmuller is dan ook weer helemaal niet wat de bedenker van Tarzan (Burroughs) zich voorstelde.
Hopelijk weten toekomstige filmmakers daar eens iets anders op te bedenken, en laten ze die kreet voor wat hij is.
Het zou zo moeten zijn dat je haar ten berge rijst bij het horen van die zeer dierlijk klinkende schreeuw.
Regisseur Guillermo Del Toro, die met plannen voor een nieuwe Tarzan versie rondliep alvorens hij betrokken werd bij 'The Hobbit', had de juiste instelling op dat gebied.
Wat jammer dat het er niet van is gekomen.

Ik ben benieuwd hoe de makers van de nieuwe geplande Tarzan speelfilm en de Tarzan animatiefilm (in 3D) er mee om gaan.
In 2012 zullen we het weten.

Zelf zou ik graag de voorgaande Tarzan serial met Merrill, 'Tarzan the Mighty' nog eens willen zien.
Maar daar is tot op heden geen kopie beschikbaar van.

avatar van movie acteurs
@Brix: Ik heb helaas nooit een boek van Edgar Rice Burroughs gelezen. Dit zal misschien ook een nadeel zijn waarom ik dit niet goed vind. ik zal er graag wel een willen lezen maar waar ik ze vandaan haal weet ik niet, en ik heb tijden lang al geen boek meer gelezen, in ieder geval niet volledig uit.

Over Frank Merrel, dat hij een goede stuntman was geloof ik zeker. Maar hij had van mij best de stunts mogen doen, maar voor de hoofdrol vond ik hem persoonlijk niks. Vond hem niet echt de Tarzan charme hebben mede door zijn uiterlijk. Zelf had ik graag geweten wat Edgar Rice Burroughs persoonlijk van hem vond.

@ movie acteurs:

Antwoord op je wens:

Dit zei Burroughs toen hij Merrill voor 't eerst zag : ""That is the man to play Tarzan" -- declared Edgar Rice Burroughs the famous author of the famous stories without hesitation. Immediately he noticed an actor of remarkable and striking appearance at one of the major studios, while Burroughs was on a brief trip to Hollywood. "

Voor wat betreft de boeken:
Als je echt interesse hebt, contacteer mij dan eens via een pm.
Ik ben af en toe in een goedgeefse bui

avatar van movie acteurs
Zo te zien vond Burroughs die Merril dus wel geweldig.
En voor wat betreft die boeken, kan ik zeggen dat ik soms wel zeg dat ik er in geïnteresseerd ben maar ondertussen lees ik de boeken nooit uit. Het lijkt me echt best leuk maar ik ben nu eenmaal geen boekenwurm. Ik kijk liever een film. Dus ik bedank je heel hartelijk voor je aanbod maar het zou niet eerlijk zijn als ik dat zou aannemen.

Oké, no problem.
Misschien maken ze wel eens een film die meer gelijkenis met die boeken heeft (de eerste twintig minuten van 'Greystoke' kwamen aardig in de buurt. De rest van de film helemaal niet))

Burroughs zou overigens jaren later Herman Brix als zijn absoluut favoriete Tarzan acteur noemen.
Maar die was nog niet in zicht ten tijde van Merrill's beurt.

avatar van movie acteurs
Ik heb dit verhoogd naar een 2,0. 1,0 was dit ook niet waard want sommige chapters waren wel geinig. Maar over Frank Merril blijf ik hetzelfde denken.