ad

Geregisseerd door: Stipe Delic

Met onder meer: Richard Burton, Ljuba Tadić en Irene Papas

Oorspronkelijke taal: Bosnisch

Over Sutjeska

Bosnië 1943. Onder de trouwe leiding van maarschalk Tito, hebben de Joegoslavische Partizanen al gedurende enkele jaren een fervente strijd geleverd tegen de Asmogendheden. Ondanks ze haast kansloos zijn en sterk in de minderheid, beginnen ze toch een offensief op de vlakten van Sutjeska. Vele mensen raken betrokken bij de gevechten, zoals een Dalmatische die al zijn kinderen al verloren heeft tijdens de oorlog. Terwijl de gevechten toenemen, wordt iedereen steeds meer en meer in deze kolossale veldslag gedwongen, in een conflict dat alleen maar beschreven kan worden als een 'levende hel'...

imageimageimageimage

• 20976 berichten

Raar dat deze er nog niet op stond.

Nog gekker:er stond maar 1 van de tig-partizanenfilms die ze indertijd in YUG maakten op MM,mn Neretva( met Orson Welles).Trouwens:u bent zelf ingehuurd om dat soort films toe te voegen,toch?

Ter zake:standaard partizanen film die zich slechts onderscheidt door de rollen van Burton als nb Tito en Pappas als dappere partizane.Uiteraard zijn de partizanen volmaakt goed en de moffen baarlijke duivels,terwijl collaborateurs uitgeroeid dienen te worden.Net als Sovjet films uit die tijd nogal aan de sentimentele kant,af en toe bijna ontroerend.

De battlefieldscenes zijn voor de tijd adequaat,en echt boring wordt het niet.Marginaal beter dan de meeste partizanenfilms,en ook beter dan de italo warsploitation van die tijd ,allicht.

• 20976 berichten

pippo il buffone schreef:

Dit is vrijwilligerswerk en als je films in je hoofd hebt die niet op de site staan zou je ze zelf ook kunnen toevoegen of me via een PM de titels kunnen sturen zodat ik de films op de site toevoeg.

What the... .

Richard Burton als Tito?? Lijkt me errug apart.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

pippo il buffone schreef:

Ingehuurd? Hey Stinissen, wat is dan jouw uurloon? Want ik krijg er he-le-maal niks voor!

Gefeliciteerd trouwens met je 9500ste toevoeging!

avatar van Quentin

Quentin

kos schreef:

What the... .

Richard Burton als Tito?? Lijkt me errug apart.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 1935 berichten

Ik heb deze prima oorlogsfilm ( 105 minuten versie) zojuist gekeken en mij er prima mee vermaakt. Er zit voldoende actie in met goede slachtveld scenes. 1 van betere partizanen film. Een 3.5

avatar van joolstein

joolstein

De slag om Sutjeska (ook bekend als het vijfde vijandelijke offensief )was een operatie van de Asmogendheden (127.000 troepen uit Duitsland, Italië, Bulgarije en marionettenstaat Kroatië) tegen de Joegoslavische partizanen onder de leiding van maarschalk Tito in de Tweede Wereldoorlog. De Duitse codenaam voor deze operatie was "Fall Schwarz"

De operatie "Fall Schwarz" volgde onmiddellijk op de ineenstorting van Operatie "Fall Weiß" ( die is te zien in de film Bitka na Neretvi (1969) )Deze film uit 1973 speelt zich af tijdens de operatie die vond plaats tussen 15 mei en 16 juni 1943 en de bedoelding was om de Joegoslavische partizanenmacht, nabij de Sutjeska-rivier in het zuidoosten van Bosnië, te vernietigen.

Het werd één van de duurste films die in Joegoslavië is gemaakt. Daarom bevat de film een aantal grote realistisch gevechtsscènes met Russische tanks, veel explosies en een aantal vliegtuigen. (hoewel het duidelijk dezelfde 5 of 6 gevechtsvliegtuigen zijn) Een gevechtsscène was echt geweldig. De partizanen die de ene kant van een heuvel op rennen, niet wetende dat aan de andere kant ook de Duitsers aanvallen met als gevolg een groot gevecht van man tot man.

Personages worden goed gespeeld door destijds bekende Joegoslavische acteurs. O.a. Velimir 'Bata' Zivojinovic (Partizanska eskadrila (1979),Milena Dravic en Ljubisa Samardzic (Bitka na Neretvi (1969) en Relja Basic (Gott mit Uns (Dio È con Noi) (1969) Daarnaast verschijnen de Duitse acteurs Günter Meisner (The Bridge at Remagen (1969) en Anton Diffring (Uccidete Rommel (1969) als hoe kan het ook anders Nazi-officieren en ja logischerwijs spreken deze dan ook Duits. De Britse acteur Richard Burton speelt partizanenleider Josip Broz Tito voor herkenbaarheid bij het buitenlandse publiek. Echter is zijn optreden erg vlak en waarschijnlijk omdat generaal Tito nog leefde toen de film werd gemaakt, bood dit weinig ruimte voor een sterke rol. Hij heeft nu juist geen persoonlijkheid of karakter buiten een obsessie om voor de gewonden te zorgen.

De regie is nauwelijks toereikend met veel vlakke en oninteressante dialogen. De omvang van de slag kwam ook een stuk minder goed tot zijn recht. De film was wat fragmentarische en leek zich te herhalen. De Italianen en NDH komen nauwelijks in beeld en werd alleen op gezinspeeld. Zoals gebruikelijk in oorlogsfilms is het verhaal gebaseerd op het "goed / fout" idee. Tja en in het laatste gevecht blijken de kwaadaardige Duitsers toch wel erg onbekwaam! De film is niet de beste die ik heb gezien, en als een WO II-film kan ik hem alleen maar aanbevelen vanwege de kans om eens ​​ander leger te volgen dan het Amerikaanse of Engelse leger.