La Supertestimone (1971)

Italië

geregisseerd door Franco Giraldi
met Monica Vitti, Ugo Tognazzi en Orazio Orlando

Een vrouw heeft een souteneur door een foute getuigenis wegens moord op een prostituee in de gevangenis doen belanden. Uit spijt gaat ze hem steeds vaker opzoeken en trouwt met hem. Na zijn vrijlating moet ze voor hem tippelen.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Vitti-Tognazzi tragi-komedie met een IMDB score van 8,1 ?
In den beginne wanen we ons op gekend CAI terrein met Vitti als nb. maagdelijke ,sexueel geremde trut en Tognazzi als pooier met een schoenenfetish, maar allengs krijgt het meer en meer- en dit gebeurt allemaal zonder dat we er eerst erg in hebben- een zowaar tragische feel en wordt het een serieuze vertelling die eigenlijk blijkt te gaan over de achterlijke sexuele dubbele moraal van het Italie in de jaren 60, waarbij het slot met zijn al dan niet voorspelbare twist reminiscenties oproept aan LNDC.
Begin en eind spelen in Rome, maar het middendeel grotendeels op een bajeseiland.
Opmerkelijk was de aandacht die wordt geschonken aan de "romantiek " van het bajesleven met expliciete sodomie referenties en zelfs een sodomiescene. Misschien zijn veel delinquenten wel latente gays die onbewust een excuus zoeken om hun neigingen te bevredigen...
Dit alles wordt begeleid door een wederom briljante score van Bacalov.