• 8.561.456 stemmen

Bon Jovi: When We Were Beautiful (2009)

Muziek / Documentaire | 80 minuten

Genre: Muziek / Documentaire

Alternatieve titel: Bon Jovi: De Band en het Bedrijf

Geregisseerd door: Phil Griffin

Met onder meer: Jon Bon Jovi, Richie Sambora en Tico Torres

IMDb beoordeling: 7,3 (254)

Plot Bon Jovi: When We Were Beautiful

Een 'behind the scenes' documentaire over de rockformatie Bon Jovi, tijdens hun 'Lost Highway Tour uit 2008. Bon Jovi is de best verkopende rockband ter wereld. Na 27 jaar vult de band nog steeds met gemak de grootste stadions en hun ambitie en spelplezier is nog lang niet gedoofd. Frontman Jon Bon Jovi is de manager en onbetwiste leider. De band kijkt tijdens hun nieuwe tour openhartig terug op een kwart eeuw samen rocken in een documentaire over succes, leiderschap en volwassen worden. Ondanks de verkoop van meer dan 120 miljoen albums, krijgt de band nog steeds weinig erkenning van de pers. Dat zit Jon Bon Jovi behoorlijk dwars. Hij zoekt naar een compromis tussen zijn artistieke behoefte en de behoefte van het publiek. De andere bandleden laten Jon zijn gang gaan. Zij hebben zo meer tijd om een balletje golf te slaan en zich in kunst te verdiepen.

imageimage

avatar van Elementofone

Elementofone

Wie een standaard biografie van de band verwacht komt bedrogen uit.

Natuurlijk er zit wel muziek in, maar deze documentaire vergrijpt zich voor eens niet aan alle geneugten van rock n' roll. De opkomst wordt niet behandeld, het succes wordt niet zozeer geanalyseerd, aan het vertrek van de bassist wordt bijvoorbeeld helemaal voorbijgegaan, máár: de zakelijke kant wordt wel belicht. Een origineel en interessant uitgangspunt. In plaats van managers en dergelijke lui staat Jon Bon Jovi zelf achter het roer van deze honderd-ennogwat-koppige organisatie.

Resteert natuurlijk wel de vraag of er ooit nog een docu verschijnt die de opkomst van de band uitgebreider belicht, die het schrijven aan nummers laat zien, die een kijkje geeft in de studio et cetera.