Blændværk (1955)

Denemarken
Misdaad / Drama

geregisseerd door Johan Jacobsen
met Mimi Heinrich, Henrik Wiehe en Poul Reichhardt

Børge Rasmussen is verliefd op Elvie Hansen. Tijdens een bezoek aan dokter Kermer, steelt Børge een klein fortuin aan cash geld. Samen met Elvie, vlucht hij weg naar Kopenhagen. Op hun weg naar de Deense hoofdstad, maakt Elvie de relatie uit. In Kopenhagen gaat de saboteur Verner op zoek naar Børge om hem te overtuigen naar Canada te reizen, met een koffertje bestemd voor een vriend van hem. Børges vriend, Marinus, komt erachter dat het koffertje een bom bevat, maar wanneer hij Børge wil waarschuwen, wordt hij vermoord. Voor hij sterft slaagt hij er echter in dokter Kermer op de hoogte te brengen van die bom. Kermer verlaat met Elvie Kopenhagen en gaat Børge achterna om hem te redden.