Les États-Unis d'Albert (2005)

Canada / Frankrijk / Zwitserland
Avontuur / Komedie

geregisseerd door André Forcier
met Éric Bruneau, Émilie Dequenne en Andréa Ferréol

Het verhaal begint in 1923 in Montreal, waar de jonge Albert (Eric Bruneau) onaangekondigd opduikt in de studio van Jane Pickford (Andrea Ferreol), een drama lerares die lesgeeft aan jonge vrouwen. Strevend om de volgende Valentino te worden, slaagt hij er toch in om haar te overtuigen hem aan te nemen als leerling. Drie jaar later kan de oude dame niet verdragen om hem te laten gaan, en dringt ze erop aan dat hij haar een afscheidskus zal geven, die fataal voor haar blijkt te zijn. Maar dit is niet het einde, ze zal Albert in zijn dromen achtervolgen tijdens zijn reis door Amerika. Onderweg ontmoet hij een opeenvolging van bizarre personages: een militante feministische Mormoon (Emilie Dequenne) die gelooft in polyandrie, een rokkenjagende golfer (Roy Dupuis) die speelt in de Californische woestijn met amber-geurende golfballen, en een man genaamd Noah, die probeert een record te breken.