Halo Legends (2010)

Alternatieve titel: Heirô Rejenzu

Verenigde Staten / Japan
Animatie / Sciencefiction

geregisseerd door Shinji Aramaki, Hideki Futamura, Toshiyuki Kanno, Tomoki Kyôda, Kôichi Mashimo, Yasushi Muraki, Daisuke Nishio, Frank O'Connor (II), Mamoru Oshii, Koji Sawai, Keiichi Sugiyama, Takahiro Tanaka en Hiroshi Yamazaki
met de stemmen van Tessho Genda, Yumi Touma en Hiroaki Hirata

Een collectie van zeven verhalen uit het Halo universum gecreëerd door de meest creatieve geesten van Japan. "Origins" behandelt de geschiedenis van het expansieve Halo universum door de ogen van Cortana. "The Duel" vindt plaats lang voor de mens-Convenant oorlog, en vertelt het verhaal van arbiter Fal 'Chavamee', die weigert de Convenant-religie te aanvaarden. "Homecoming" richt zich op de tragedies van de Spartan-II aanwervingen in 2517. Los van het Halo-concept is er de parodie "Odd One Out", waarin een Spartan op een planeet belandt bewoond door dinosaurussen en gestrande kinderen. "Prototype" vertelt het verhaal van een Marine die ingaat tegen de orders om een geavanceerd harnas te vernietigen. Hij maakt gebruik van het pak om burgers te evacueren van de planeet. "The Babysitter" volgt een vierkoppige squad Orbital Drop Shock Troopers naar een Convenant zone om een Prophet te elimineren. En tenslotte "The Package", een twee-delige CGI film, volgt Master Chief en een elite squad van de Spartan-II soldaten terwijl ze een top-geheime missie uitvoeren om een zeer waardevol pakketje te halen op een Convenant schip.

avatar van belchinees
Playstation heeft zijn Final Fantasy, Nintendo zijn Zelda, Pokemon en Mario, en Xbox... Halo. Haast onvermijdelijk en te verwachten dat hier iets over gemaakt ging worden.

Ik hoopte op iets gelijkaardigs aan The Animatrix, maar Halo Legends blijkt toch een stuk minder variatie te bieden en is tevens ook minder toegankelijk voor buitenstaanders (denk ik).

Alle shorts ga ik niet beschrijven, maar het eerste, 'Origins', was zeker de moeite (en broodnodig voor Halo-leken). Behandeld de historie van Halo. Vond ik wel informatief. Van Futamura (Genius Party) en door Studio 4°C.

Het tweede, 'The Duel', is wat apart - de artistiekeling. De animatie is uniek, maar ik vond het wat te "Photoshop-effectig" overkomen. Buiten dat ,voor mij minpuntje, toch wel epische battlescenes. Oshii heeft mee aan deze short geprutst.

'Odd One Out' is me het best bevallen, maar dat wist ik op voorhand al. Komisch, en een leuke, frisse shonen animatie. Van de man achter Dragonball Z, om een idee te geven. Denk wel dat hier velen niets mee zijn .

Het laatste filmpje, 'The Package', is full CGI en was wel ok. Niets speciaals, omdat het overeenkomt met in-game cutscenes uit de games. Botst wel wat met de rest van de Halo Legends reeks, niet anime zijnde. Van de maker van Appleseed.

De andere filmpjes waren me te onorigineel en flauw. Valt niets over te vertellen.

Halo Legends was vooral leuk om nog eens nostalgisch wat memoires op te halen, en alles weer te zien en te horen.
Mja, kon toch beter hoor.

Qua sfeer vind ik Homecoming het sterkst. The package het best qua cgi. The Duel sprak me niet aan. Het verrast me dat Oshii hier ook aan heeft gewerkt. Ik herken er niets van. Ik ben benieuwd wat Toshiyuki Kanno in de toekomst nog gaat produceren. Zijn stuk vond ik het meest origineel.

avatar van Koert
Zware tegenvaller. De animatie was ver onder de maat. Dit is vaak goed te maken met een boel creativiteit, maar die was ook ver te zoeken. De 'origins' delen hebben weinig interessants te bieden voor degenen die het Halo-universum al kennen. Het beste was wat mij betreft het deel met de simpele humor, hoewel dit ook niet erg bijzonder was.

Had toch veel en veel meer van dit project verwacht. Het was ook wachten op een stukje Oshii, maar dat bleef volgens mij uit? Er was in ieder geval, zoals hierboven al gezegd, niets van zijn hand in te herkennen. 2.0*

Wel oké.

Origins is wat overbodig. Ik ken helemaal niks van Halo (nooit gespeeld, nooit wat van het verhaal meegekregen), maar de historie erachter is belachelijk triviaal. Veel meer dan oorlogje kant A tegen kant B is er ook niet te vinden in deze omnibus, dus wat maakt het allemaal ook uit. Tweede deel van Origins wel veel beter geanimeerd trouwens, animatiestijl van de eerste short is nog wel oké, maar het is erg statisch waardoor de stijl nooit tot z'n recht kan komen. 3.5*

The Duel is veruit het knapste werkje. Geweldig staaltje visueel poeier. Geniaal hoe ze de CG figuurtjes (denk ik dan) zo gekregen hebben dat het lijkt op gedetailleerde waterverf schilderijtjes. De reden om deze omnibus te kijken. Leuk ook om te zien dat Oshii zich hier achtergeschaard heeft. 4.5*

Volgt één of andere Dark Angel rip-off die weinig mooie animatie biedt en een vervelend verhaaltje opdreunt. Snel vergeten. 2.0*

De Toriyama invloed in het volgende filmpje is niet te missen. Wel een grappige tekenstijl, ook de meest (enige) komische van alle filmpjes. Best lollig allemaal, echt hoogstaand wordt het echter niet. 3.5*

Prototype viel erg goed mee. Zou me niet verbazen als dit team ook achter Yukikaze zit, anders zijn ze er sterk door geïnspireerd. Animatiestijl komt sterk overeen, vooral de korte airbattles dan. Veel heeft het alleen niet om het lijf. 3.75*

Be Human is ook best oké. Iets gedetailleerde stijl, met iets minder nadruk op felle kleuren. Na The Duel het beste stukje. Zitten een paar prachtige scenes in, al had het ook wel iets weelderig geanimeerd mogen zijn. 4.0*

Afsluiten doet de film met The Package. Werk van Aramaki die ofwel niet genoeg budget had, ofwel niet zoveel zin. Kwaliteit van de CG is aardig ondermaats, enkel het actieve camerawerk zorgt ervoor dat er nog wat te beleven valt. Eén van de minst interessante shorts. 2.5*

Jammer van de Amerikaanse dubs, hoewel die hier ook wel als "origineel" kan gezien worden neem ik aan. Blijft altijd wat een twijfelgeval bij dit soort projecten.

Spijtig dat er buiten The Duel niet zoveel aparts te beleven valt. De stijlen mogen dan wel onderling verschillen, het is verre van een Genius Party. Toch best vermakelijk, al leent het Halo universum zich precies ook niet tot heel veel variatie.

avatar van Minotaures
Net gezien en erg teleurgesteld. Ik had hier toch weinig verwachtingen, juist helemaal niets kun je zeggen.

Het zijn 7 of 8 afleveringen die bijna niets aan de Halo-reeks toevoegen. Er komt weinig nieuws bij. Ook is er weinig interessants te zien. Alle Halo's gaan over absolute macht/overwinning tussen de enne en andere groep, dus er worden verscheidene slagvelden gevochten door het universum. Hier zie je het minst van, de meeste (kwalitatief slecht) animatie gaan over verschillende 'klusjes' binnen de Spartans en ODST's.

Zoals gezegd vond ik de animatie hierin af en toe erg slecht. Vooral met dat laatste missie ''The Package''. Zo heb je de enne aflevering die minder serieus genomen wordt als de ander. De aflevering met Spartan-1337 bijv. was meer aan de komische kant met de poging om de personages leuk over te laten komen. Alhoewel het met Spartan-1337 bij mij gelukt is, vond ik die personage leuk overkomen. Ondanks zijn mede-Spartans die altijd macho en heroïsch overkomen, had ik het bij deze juist niet en dat was een leuke pluspunt die mij verbaasde.

Wat als een pluspuntje beschouwd kan worden is dat ze qua Covenant ze redelijk mooi geanimeerd hebben. Wapens, voertuigen en wezens zagen er behoorlijk mooi en aan de game-concepten gehouden uit.

Toch heeft Halo Legens mij - als Halospeler - weinig geraakt en geboeid. Persoonlijk vond ik deze film geheel overbodig, want qua Halo (de spel) voegt het belachelijk weinig toe.

avatar van Joeri_000
Ik heb Halo dus nooit gespeeld maar is het dan redelijk te volgen of niet ?? Ben namelijk wel benieuwd

avatar van Minotaures
De spellen hoef je niet echt gespeeld te hebben om dit te begrijpen. Alles wat hierin voorkomt voegt weinig toe aan de spellen.

Het gaat eerder over de Flood en een Covenant leider, daarnaast komen nog een aantal stukjes van missies en operaties tijdens de oorlog voor (telkens van animatie-stijl gewisseld).

avatar van Starmaster501
Soundtrack is trouwens prachtig. Jammer dat die niet op musicmeter staat.

avatar van Black Math
Nooit gespeeld, want ik ben geen gamer, maar dit stond al een eeuwigheid in mijn kijklijst, dus nu eindelijk gezien. Allemaal wisselende stijlen en ook van wisselende kwaliteit.

In het eerste filmpje (bestaande uit twee delen), Origins, wordt het universum waarin alle volgende filmpjes plaatsvinden geschetst. Het ziet er allemaal aardig geanimeerd uit en die setting weet ook wel te boeien. 3,5*.

Het tweede filmpje, The Dual is duidelijk het beste. Een waterverf-achtige animatie en ook een setting die historisch aandoet. Interessant is dat het hier over het verleden van het rivaliserende alienras, The Covenant, lijkt te gaan. Of misschien toch het heden, omdat de zwaarden die gehanteerd worden ook in de strijd tegen de mensen gebruikt worden. Met name de stijl maakt dit filmpje de moeite waard. 4*.

Jammer dat we hiermee al meteen het hoogtepunt hebben gehad, want het volgende filmpje, Homecoming is een stuk minder. Stijl is de standaard die je in menig populaire serie terugvindt, en het verhaal weet een standaard oorlogssituatie niet te overstijgen. 1,5*.

Odd One Out is duidelijk de komische noot in het geheel. Ik vond het eerder behoorlijk flauwtjes en de gevechtscènes doen nare herinneringen aan Dragon Ball Z opkomen, zij het dat het beter geanimeerd is. 1*.

Prototype is dan weer wat beter, maar ook hier speelt hetzelfde euvel op als bij de meeste andere filmpjes: er wordt een oorlogssituatie geschetst, maar je mist de context eromheen behalve dat het om knokken met aliens gaat. Een poging tot het tonen van wat diepte van de menselijke ziel, maar het is allemaal te kort en te oppervlakkig om echt indruk te maken. 3*.

The Babysitter is weer een tikkeltje minder, ziet er ook wat meer standaard anime uit (doch niet met die belachelijke grote ogen in Homecoming). Hier speelt de bijzonder matige Amerikaanse dub ook op. Alle andere filmpjes hebben hier ook last van, maar hier lijkt het het meest irritant te zijn. 2,5*.

Tenslotte The Package wat 3D computer geanimeerd is. Daar ben ik normaal al niet zo'n fan van, maar hier ziet het er echt heel erg beroerd uit. Ik heb een aantal andere pogingen gezien Final Fantasy bijvoorbeeld, waar je kan zien dat er tenminste veel moeite en computerkracht ingestoken is, maar dit ziet er uit als ... computerspel. Niet om aan te gluren. 0,5*.

Zeker naar het einde toe ging de vermoeidheid ook een rol spelen. Al met al niet geweldig, ongeacht of je het eerste filmpje nu als één of als twee filmpjes (met dezelfde score) rekent kom ik gemiddeld uit op 2,5* en dat is ook mijn gevoel bij het hele project. Eén uitschieter, een aantal redelijke filmpjes, maar ook een paar bijzonder matige filmpjes.