Stjernerne og Vandbærerne (1974)

Alternatieve titels: Stars and Watercarriers | The Stars and the Water Carriers

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Jørgen Leth
met Ole Ritter, Eddy Merckx en Marino Basso

Documentaire over de wielerronde Giro d'Italia van 1973, waar de Deense wielrenner Ole Ritter gevolgd wordt. Maar het is toch de Vlaming Eddy Merckx die de hoofdrol voor zich opeist. De verteller van de documentaire legt de tactieken van de ploegen en individuele acties uit die in beeld komen.

avatar van Mug
Mug
Zondag 2 mei te zien in de OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam). Vanzelfsprekend in het teken van de start van de Giro in A'dam een week later.

avatar van Mug
Mug
En nu ook gratis on line te zien, helaas wel in klein beeld. Voor de liefhebbers. Documentaire is naast andere sport-documentaires van Leth (zoals die over Parijs-Roubaix) ook verkrijgbaar op dvd.

avatar van Edelachtbare
Mooie ontspannende documentaire waarin zowat alle facetten van de wielersport de revue passeren, met mooie plaatjes van het Italiaanse landschap en een heerlijk rustgevende voice-over. Leuk voor wielerliefhebbers zoals ik die in deze tijd, waarin de wielersport nog een stuk onprofessioneler was dan tegenwoordig, nog niet voor de televisie zaten. Grappig te zien hoe de renners toen nog tijd vonden een café te bestormen om de frisdrank- en biervoorraad te plunderen of om elkaar al peddelend te interviewen voor de Italiaanse televisie.

avatar van Peter13
Gisteren hoorde ik bij Holland Sport voor het eerst over deze documentaire. Ik ben een groot liefhebber van wielrennen en dus besloot ik hem maar meteen te gaan kijken (de docu staat op de site van de IDFA).

Zoals de beschrijving al aangeeft zou de film moeten draaien om Ole Ritter. Echter, de docu draait vooral om de strijd voorin met hoofdrollen voor Merckx, Fuente, Battaglin en Gimondi. Ritter wordt vooral gevolgt in de tijdrit en tijdens de verhalen tussen de etappes door.
De verteller, Jørgen Leth, vertelt op een mooie manier over koers. Je merkt aan hem dat hij echt weet waar hij over praat en dat hij het mooi vind om erover te praten. Daarnaast verteld hij, wat hij verteld, op een bijna dichterlijke manier. Dit had in mijn ogen een sterke toegevoegde waarde aan de docu. Daarnaast is de koers op een mooie manier in beeld gebracht. Mooie scenes vond ik vooral de plundering van de winkels en de interviews van de wielrenners, met andere wielrenners tijdens de koers.
De lengte is, in mijn ogen, ook goed uitgekozen. Ik merkte dat ik richting het einde van de anderhalf uur uitkeek naar het einde van de Giro en dat kwam ook. Met een mooi verhaal over de wereldkampioen en sprinter Basso.

Voor de wielerfans een aanrader. Het is een mooie docu om te kijken, al moet ik eerlijk zegen, dat het meer op een verlengd wedstrijdverslag lijkt, met een dichter als commentator.