Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Amongst White Clouds (2005)

China
Documentaire

geregisseerd door Edward A. Burger

Het is een levensstijl die verloren werd gewaand, maar de Amerikaanse regisseur Edward A. Burger neemt ons mee op een ontdekkingsreis naar een zenboeddhistische kluizenaarsgemeenschap in de Chinese bergstreek Zhongnan. Deze streek in de provincie Shaanxi was ooit een toevluchtsoord voor taoïstische monniken. Al meer dan vijfduizend jaar vinden zeloten, uitgemergelde asceten en wijze meesters hier onderdak. Burger wist zich toegang te verschaffen tot deze kluizenaars en gunt ons een blik op hun tradities, wijsheid, ontberingen en de vreugde van het dagelijks leven. Met humor en compassie nodigen deze kluizenaars ons uit om ook na te denken over ons eigen lijden in de moderne wereld.

avatar van barns
Een aardig beeld van een aantal Zen-boeddhisten in de Zhongnan bergstreek. Omgeven door een prachtige natuur zijn ze ieder moment van de dag, elke handeling die ze ondergaan, bezig met het geloof.

Het is helaas zo dat twee van de Zen-boeddhisten die aan bod komen niet echt heel veel waarde hadden in het verhaal. Ze boden je amper wijsheden aan en je kreeg meer een kijkje in het dagelijks leven op het gebied van voorzieningen en hoe ze eten en drinken regelden. Was zonde, daar had meer in gezeten.

3.5 voor een onderhoudend portretje