From the Manger to the Cross (1912)

Alternatieve titel: Jesus of Nazareth

60 minuten / 71 minuten

geregisseerd door Sidney Olcott
met Robert Henderson-Bland, Alice Hollister en Sidney Olcott

Een weergave van het leven van Jezus Christus, gebaseerd op de boeken van het Nieuwe Testament. Jezus wordt geboren in Bethlehem en wordt bezocht door herders en wijzen. Na zijn verblijf in Egypte om koning Herodes te ontwijken, vestigt zijn familie zich in Nazareth. Na jaren van voorbereiding verzamelt Jezus een groep apostelen rond zich, begint in het openbaar te prediken en mirakels te verrichten. Voor velen is hij een bron van hoop, maar tegelijkertijd kweekt hij ook gevaarlijke tegenstanders.

avatar van Fikret8
De eerste Amerikaanse speelfilm op locatie.

avatar van movie acteurs
Er was inderdaad iets op Nederland 2 wat over deze film ging. Dit soort oude films trekken me altijd, dus ik ga deze denk ik even opzoeken.

avatar van narva77
Deze film staat in zijn geheel op YouTube:

YouTube

En de documentaire "Première Passion" zal wel op uitzendinggemist terug te kijken zijn, en op de site van Close-Up.

avatar van movie acteurs
Historisch oude film over het befaamde verhaal. Zelf ben ik niet zwaar gelovig maar het leven van Christus komt kort maar wel mooi naar voren. Eerste 25 minuten vrij traag maar daarna wordt het wat interessanter. Gebeurtenissen komen duidelijk naar voren en oude bekende muziek klanken werken in verschillende scene's. Natuurlijk ook heel erg theatraal, maar dat maakt niet uit. Vind dit persoonlijk ook geen meesterwerk, maar wel goed. Van het verhaal wordt niet alles helemaal zozeer vertelt, maar natuurlijk wel het merendeel van de belangrijkste punten uit het verhaal. Kort maar krachtig voor een 3,0.

avatar van otherfool
De locaties werken goed mee, van een Mediterraans dorpje tot aan de echte Piramides, dat maakt toch wel indruk. Het (bij mij) bekende levensverhaal van Jezus volgens de Apostelen wordt in grote lijnen verteld, zonder al te veel in detail te treden. In het begin zijn de tekstkaarten wat al te nadrukkelijk aanwezig, maar dat wordt gaandeweg beter. Vooral indrukwekkend is de lijdensweg en kruisiging, best heftige scenes waar Gibson 90 jaar later een hele film om wist te bouwen.

3*.

avatar van Woland
Dit viel me eerlijk gezegd niets tegen. Veel van de melodrama's uit deze periode zijn een moeizame zit - en nu wil ik niet zeggen dat dit nou een hele vlotte film is voor hedendaagse standaarden, maar het heeft zeker wel z'n interessante aspecten. Fraaie beelden op locatie, waar bijvoorbeeld Egypte in volle glorie voorbijkomt om maar wat te noemen. En een verhaal waar veel over te vertellen valt, en wat toch gecondenseerd wordt in een goed uur. Vooral het einde, waarbij Jezus door de Romeinen getreiterd, gemarteld en gekruisigd wordt is best indrukwekkend. Natuurlijk, de film is écht serieus oud, en dat is af en toe wel te merken aan de beeldkwaliteit en ook echt een verhaal met een plot is dit niet - dit is meer een lange chronologische reeks scenes die stukken uit het leven van Jezus illustreren. Alsnog, best wel interessant.