Bool-Kkott-Cheo-Reom na-bi-Cheo-Reom (2009)

Zuid-Korea
Actie

geregisseerd door Yong-gyun Kim
met Jae-woong Choi, Seung-woo Cho en In-gu Heo

Moo Myeong is een premiejager die zijn leven volledig ten dienste stelt van zijn keizerin Myeonseong. Als gemalin van keizer Gojong wordt zij in de Koreaanse geschiedenis gezien als een nationale heldin, die actief betrokken was bij de politiek en diplomatie om Korea te moderniseren en het Japanse imperialisme te doorstaan. De premiejager Moo Myeong leeft van dag tot dag, door het oppakken van vluchtelingen, maar zijn leven verandert voorgoed als hij verliefd wordt op de bloedmooie Ja Yeong. Zij is echter de beoogde volgende koningin van Joseon en daarom trekt zij een paar jaar later in in het paleis, waar de dolverliefde Moo Myeong haar volgt. Hij voegt zich bij de koninklijke wacht om haar te beschermen. Hij blijft loyaal aan haar zijde als zij de hofpolitiek stuurt en later op de troon belandt als volgende 'Keizerin van de Joseondynastie '

avatar van RickZ
Koreaanse actie met romantiek. Actievol en bloederig in de dansgevechten, het verhaal daaromheen is een overtuigend romantisch drama. Alleen kijken als je van dit soort film houdt.

avatar van balosa
meer drama dan actie, ik had er meer van verwacht, ik vond hem met vlagen wat saai, wat mij betreft had het best een half uurtje korter mogen duren

avatar van |Bazzie|
Het drama gedeelte deed me wel heel erg denken aan de typische 'Korean drama' (soap) die je daar veel op tv ziet. De actiescenes waren wel leuk gebracht, maar voelde wat misplaatst. Toch wel leuk om weer eens een Koreaans historische drama te zien.

Blijkbaar houd ik van deze soort films. Ik vond hem erg goed en hem geen moment verveeld. De gevechten zagen er goed uit en de hoofdrolspeler speelde zijn rol heel goed.

Alleen jammer van de laffe einde als hij wordt neergeschoten en de koningin gedood wordt.

Maar alsnog een 4.5*.

Raffael77
Ik vond hem goed te doen. Het drama gedeelte is ijzersterk gedaan en vond de actie scenes iets minder maar toch een prima film.

avatar van Tranquiloz
Het verhaallijn is... eh... wat is het verhaallijn eigenlijk? Die lijkt wel te ontbreken. De hoofdrolspeler speelde erg tegenstrijdig: het ene moment was hij nogal dartelig, sullig en kinderlijk verliefd en het volgende moment is hij een koelbloedige moordenaar die geen angst kent. Hoe gaat dit samen, zal je wel denken. Nou, niet eigenlijk, dat is het punt.

Heb gisteren de film dan ook stilgezet op de helft. Vandaag de andere helft gezien, die in mijn mening sterker was dan het eerste gedeelte. Hoe dan ook, feit is dat de film niet twee uur lang je aandacht kan vasthouden...

Vandaar: **

avatar van Phantasm
Zoveel aktie zat hier helaas niet in, had hier wel wat meer van verwacht, kleine tegenvaller.

avatar van joolstein
De titel laat zich vertalen in zoiets als; "Zoals vuurwerk, zoals vlinders" Waar natuurlijk het romantische verhaaltje wat we te zien krijgen, mee wordt bedoeld. Hoewel erbij deze film het genre actie wordt vermeld is dit meer een historisch drama. Helaas wel één die het niet zo nauw neemt met de werkelijkheid. Het is lichtelijk gebaseerd op Keizerin Min's openheid voor andere landen in de negentiende eeuw en hoe dit leidde tot opstanden en agressieve actie door Japan.(Imo Incident) Keizerin Myeonseong (Soo Ae) was dan ook een belangrijk sleutelfiguur in een politiek steekspel tussen grootmachten China,Rusland, Frankrijk en Japan. Zij is in haar paleis om het leven gebracht in een door Japan in elkaar gezet plot. Echter draait het in deze film teveel om een zoet sappig en soms erg tergend lang gerekt liefdesverhaaltje tussen die keizerin en de fictieve Moo Myeong (Seung-woo Cho) Dit is ook direct het manco want de bedenkers falen hierdoor om er een spannend episch doorspekt met historische elementen, film ervan te maken. Een rol zoals die van de vader van de keizer, Daewongun kwam gewoon niet goed uit de verf. (was hij in deze film nu goed of slecht? De begin-scene sloeg in ieder geval op de tijd dat hij aan de macht was) Dit brengt me gelijk bij het volgende er waren nogal wat onduidelijke scenes, die waren of door een verkeerd editing of door het niet precies weten wat ze nu wilde laten zien. Wat ook was, het maakte de film er niet beter op. Plotsklaps werden er een paar Japanners opgevoerd en de westerse mogendheden (vooral Frankrijk) zijn wel te zien maar vaak is er compleet niet duidelijk waarom dit werd getoond. Vroeg me ook af of dat meer lag aan het feit dat ik Westers ben en niet geheel bekend (wel iets) met de Koreaanse historie en/of het voor de gemiddelde Koreaan beter duidelijk was? Nu lig de focus natuurlijk ook niet bij de politieke machtsstrijd maar bij de fictieve romance. Helaas zit juist die eerste verhaallijn de tweede in de weg. Ook zijn er een paar acties-scenes te zien, deze stonden vooral erg op zichzelf. En voegde totaal niets toe aan het verhaal. Daarnaast waren ze opgeleukt met 3D-effecten waardoor de film als geheel erg tegen valt!